Archive

ייעוץ ארגוני דור העתיד – צעדים לפיתוח קריירה

כנס המחלקה לפיתוח ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל

כנס מבית היוצר של המחלקה לפיתוח ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל (הבית האקדמי שלי בשנים האחרונות) על הזרעים של היום שיצמחו לקריירה המקצועית של מחר.

בכנס אציג תחנות מרכזיות בדרכי המקצועית לאורך השנים כיועץ ארגוני עצמאי. על צמתי ההחלטה, המיקוד המקצועי שנבנה עם השנים, המפגש שלי עם האניאגרם והשפעתו המכרעת על המשך דרכי ושליחותי המקצועית, מה הרווחים בעצמאות ומהם מחיריה…. ועוד. 

כדי ללכת בנתיב העצמאי, מניסיוני נדרשת בין השאר תשוקה, נדרשת תעוזה, נדרש חוסן ומצפן ערכי – מקצועי שינחה את הדרך. יחד עם זאת, הדרך לא אחת חכמה מההולכים בה, מובילה בנתיביה ומפגישה עם הזדמנויות חדשות כמעט בכל יום. ללא ספק, כשיוצאים מגיעים למקומות נפלאים (כדברי ד"ר סוס). מודה על הנתיב שלי.

האניאגרם בפיתוח צוות הנהלת הסיעוד במרכז הרפואי וולפסון

סדרת מפגשי פיתוח צוות עם חברות הנהלת הסיעוד במרכז הרפואי וולפסון יצאה לדרך.

למרות שנים רבות של עבודה משותפת, הסדנה מאפשרת שיח והתבוננות אישית וקבוצתית על מרחבי היכרות חדשים, עמוקים יותר ומקרבים יותר. החשיפה מבעד לעדשת טיפוסי האניאגרם אינה קלה תמיד בתחילת הדרך. בהדרגה ומתוך נכונות לצמיחה, חלה התבהרות והמשתתפות מצליחות לראות  ולו לרגע משהו על עצמן, איכויות לצד כשלים. כמו לתפוס את אוטומט התגובה שלנו "על חם". המודעות הופכת לראייה וזו מאפשרת מפגש עם המציאות כפי שהיא ולא כפי שאנחנו. אנחנו משחררים אחיזה "בסיפור" שלנו על עצמנו, פתוחים וכנים יותר אנו נכונים לתקשורת קרובה יותר גם עם הסובבים אותנו.

דור היועצים הארגוניים הבא צועד בדרך האניאגרם

מודל האניאגרם תופס לו בשנים האחרונות במה באקדמיה ככלי פורץ דרך לפיתוח מנהלים וצוותים. זו השנה השביעית שהקורס "ייעוץ למנהלים בדרך האניאגרם" בהנחייתי נכלל בתכנית הלימודים לתואר שני במחלקה לפיתוח ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל. כל מחזור ותובנותיו, כמו מסע פנימי במהלך הסמסטר אל הכרת העצמי המקנה ראייה ומיומנות לעבודה הייעוצית גם במרחב הניהול.  

האניאגרם בניהול כמו בחיים עצמם, מורה לנו את הדרך לצמצם אזורי עיוורון אישיים, לפרוץ קיבעונות מחשבה תוקעים, לתקשר בשפות שונות מול אנשים בעלי סגנונות שונים, להשפיע ולהניע את אנשי הארגון תוך שימוש מלא באיכויותינו.   

תיכף מתחילים.

קסם האניאגרם בפיתוח צוות ביה"ס לסיעוד וולפסון

חברי הצוות משתפים: 

לא בכל יום יש לנו הזדמנות להציץ אל מאחורי הקלעים של אישיותנו, להכיר באיכויות שאנו מביאים אתנו, אך גם להתבונן באומץ על אזורי העיוורון שלנו ועל הדפוסים המעכבים אותנו בהתנהלות היומיומית, בבחירות שאנו עושים וביחסינו עם הסובבים אותנו.

זכות גדולה היתה לנו, לצוות ההוראה והמינהל בביה"ס לקחת חלק בסדנה לפיתוח צוות בהנחייתו של מר אבנר כהן, בה הכרנו את יישומי מודל האניאגרם כפי שבאים לידי ביטוי ביחסי הצוות, בתקשורת בין אישית במרחב ההוראה ובדרך בה כל אחד מאתנו יכול לפרוץ את גבולותיו ולהיות הגירסה הטובה ביותר של עצמו.

בכל מפגש בששת חודשי הסדנה העמקנו חקר והתבוננות בעצמנו כפרטים וכצוות, למדנו על עולמם של "טיפוסים" שונים בצוות, מה מניע אותם, מה חשוב להם וכיצד לתקשר עמם באופן המיטבי. נבחרת בית הספר היא משפחה חמה שעובדת יחד שנים רבות. בסדנה למדנו להביא יותר הבנה אל שגרת היחסים, לראות את האחר באופן מלא ועמוק יותר, להתקרב ולהכיר באופן בו לא הכרנו קודם.   

מפגש ייחודי התקיים בהשתתפות מר בני לוז, מורה בדרך האניאגרם ומחבר הספר האדם החופשי דרך האניאגרם, אשר חדד בפנינו תובנות אישיות להמשך התפתחות אישית.     

עברנו חוויה מרתקת שלימדה אותנו לראות את המציאות כפי שהיא ולא כפי שאנחנו, לראות את עצמנו ואת האחרים שעובדים עמנו באור בהיר יותר, בהירות שלא היתה שם קודם. למדנו כיצד להביא את עצמנו במלוא עוצמתנו ובהשפעה מיטבית מול חברינו לעבודה, מול הסטודנטים שלנו ומול שליחותנו המקצועית. 

ההתמסרות לאניאגרם דורשת אומץ ופתיחות. המסע היה מרתק, סוחף, לעיתים כואב ומבלבל ולעיתים משחרר. נפתח לנו צוהר לעולם שממנו לא ניתן לחזור לאחור: העיניים רואות שונה, האזניים שומעות אחרת, הפה מפיק צלילים חדשים, המגע נהיה רך יותר.

כולנו בהוקרת תודה על המילים הטובות, על המראות, הדיוק והחיוך.  

תודה לאבנר כהן על ההנחיה המקצועית החדה והמאפשרת, תודה לד"ר אינגה שלו שאפשרה לכל הקסם הזה לקרות ותודה לצוות שהביא עצמו בפתיחות, בכנות ובאומץ שעשה לכולנו הבדל.    

בדרך האניאגרם: קבוצות הלימוד לקהל הרחב

סדרה נוספת בת עשרה מפגשי לימוד מתקדם הגיעה לסיומה החודש. מפגשי הלימוד לקהל הרחב משלבים לימוד תיאורטי לצד תרגול ושיח קבוצתי חווייתי ומפרה. מטרת הלימוד בקבוצה הינה העמקה ביישומי המודל וחידוד חקר העצמי, מתוך ראייה בהירה יותר של קיבעונות החשיבה של הטיפוס האישי שלנו המאפשרת לנו יותר חופש בחירה לפעול באופן המיטיב עמנו במציאות החיים. בקבוצת הלימוד אנו מתרגלים את זיהוי ואבחון הטיפוסים, מעמיקים ידע על המודל ומרחיבים את הבנתנו על עולמו של כל טיפוס ועל הנתיבים לצמיחה אישית.

כל סדרת לימוד היא מסע בפני עצמו. תודה לכל המשתתפים.ות על הפתיחות, האמון בי ועל רוח הלמידה האמיצה הנדרשת לא אחת במפגש עם עצמנו.  

הלימוד בקבוצה פתוח ליועצים ארגוניים, אנשי טיפול, אנשי חינוך, מנהלים וכל אדם סקרן החפץ להעמיק בעבודת צמיחה אישית.    

"מראה מקום" מציעה מסגרת לימוד לקהל הרחב בשתי רמות של לימוד מבוא ולימוד מתקדם המתקיימות באופן מקוון ופרונטלי.

מוזמנים.ות להצטרף אלינו.

משתתפות מספרות:

"מפגשי קבוצת הלימוד המתקדם אפשרו לי הבנה חדה יותר על המודל, על עצמי ועל התפקודים הרגשיים שלי במערכות החיים השונות. הלימוד מרתק, מעמיק, אינטליגנטי ומעשיר וכולל שיח, התנסויות וקבלת כלים והכל באווירה נפלאה של הומור, קלילות, שיתוף וקבלה.

כמטפלת, מודל האניאגרם מעניק כלים מצוינים ועמוקים לעבודה עם מטופל. היכולת להכיר את "העצמי" דרך המודל, את הערכים והמניעים שלי, את החוזקות והמקומות הפוגעניים – כל אלו מאפשרים מרחב רחב מאד של עבודה פנימית עמוקה בכל תחומי החיים.

אני חושבת שכל מטפל שיפגוש את האניאגרם, יעמיק היכרות עם עצמו ומתוך כך יעצים גם את עבודתו עם מטופליו. זוהי זכות גדולה והתרומה נהדרת".

זיוה רוזנשטיין – פסיכותרפיסטית.    

"קבוצת הלימוד הייתה עבורי הרבה יותר מסדנה מקצועית. מעבר לכלים הפרקטיים שרכשתי המסייעים לי בתפקידי כיועצת בארגונים, זכיתי גם בפרספקטיבה חדשה ומעמיקה. לימוד האניאגרם חשף בפניי יכולת התבוננות צלולה ומדויקת יותר על עצמי וגם על אחרים וביניהם עמיתים לעבודה, בני משפחה וחברים. זוהי מתנה יקרת ערך שמעשירה את חיי המקצועיים והאישיים כאחד".

אזמרה טפרה, יועצת ארגונית
בדרך האניאגרם: קבוצות הלימוד לקהל הרחב

מסע נוסף יוצא לדרך: פותחים שנה אקדמית במכללה האקדמית עמק יזרעאל

זו השנה הרביעית בה אני מוביל קורס ייעוץ אישי למנהלים דרך האניאגרם במסגרת המסלול לתואר שני לפיתוח ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל. הבמה האקדמית הפכה כבר לבית עבורי, בו נחשפים היועצים הארגוניים לעתיד, לחכמת האניאגרם הלכה למעשה. דרך מפגשי הקורס עוברים הסטודנטים תהליך אישי של התבוננות פנימה והבנת עצמם ברמות חדשות, לומדים את עולמם של תשעת הטיפוסים והשפעתם על מכלול היבטי החיים והעבודה. התנסות זו מאפשרת להם להעמיק בהמשך בעבודתם עם מנהלים בתהליכי ייעוץ אישי ועם צוותים בהם מוטמעת שפת האניאגרם כשפה היוצרת דיאלוג בין טיפוסים שונים, דיאלוג מקרב יותר ושיפוטי הרבה פחות.

אין מספק יותר עבורי מלראות את תהליך הלמידה בהתהוותו, לחדד תובנות עבור הסטודנטים ולסייע להם לרכוש את הכלים הנדרשים כדי להיות הגירסה הטובה ביותר של עצמם ודרך עדשת האניאגרם להוביל גם מנהלים לרמות גבוהות יותר של תפקוד. השנה מתרחב הקורס גם לקרייה האקדמית אונו והרצאות אורח מתוכננות במוסדות נוספים כמו המרכז האקדמי רופין, אוניברסיטת חיפה ואחרים.

התרגשות באויר, שנת לימודים חדשה כבר בפתח ומסע נוסף מתחיל בסמסטר הזה.

קורס ייעוץ למנהלים דרך האניאגרם באקדמיה
סמסטר א' הגיע לסיומו

זו השנה השניה שהקורס "ייעוץ למנהלים דרך האניאגרם" תופס מקום בין קורסי הבחירה במסלול לפיתוח ארגוני בלימודי תואר שני של החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה במכללה האקדמית עמק יזרעאל. 26 תלמידים סקרנים השתתפו בקורס השנה במהלך סמסטר א' ופתחו את ליבם ללמידה עמוקה של עולמם של תשעת טיפוסי האניאגרם ושל יישומי המודל בעבודה ייעוצית אישית עם מנהלים בארגונים. בקורס הושם דגש על אתגרים מרכזיים שמביא עמו כל טיפוס למרחב הניהול ומהן ההבחנות מבעד לעדשת האניאגרם, המסייעות לכל מנהל לפרוץ את הפרדיגמה בה הוא פועל ולהביאו לתפקוד אישי גבוה בהובלת אנשים ומשימות.
הקורס מאפשר לכל סטודנט להעמיק גם בזיהוי הטיפוס האישי שלו ולבחון מהם נתיבי העבודה העצמית לצמיחה והתפתחות אישית ומקצועית כאחד. תהליך זה של רפלקציה אישית הינו משמעותי ביותר בדרכם של הסטודנטים כיועצים לעתיד, לזהות מהם אזורי העיוורון האישיים שעשויים להקשות על העבודה הייעוצית ולחדד תובנות לעבודה עצמית מתמשכת.
המסע הזה נוגע במורה ובתלמידים כאחד, מגלה בכל פעם תובנות נוספות, פוקח עיניים, לב ומחשבה לצד הקניית כלים יישומיים לייעוץ אישי למנהלים.

מביא מדברי אחת הסטודנטיות:

"אני יוצאת מהקורס הזה רואה יותר, מודעת יותר, בהבנה טובה של כלל הטיפוסים, מה מניע אותם, לאילו נקודות הם עיוורים וכיצד הם פועלים במיטבם. תודה על שעוררת בי סקרנות ויצרת בי פריזמת הסתכלות חדשה על אנשים ויחסים דרך עיניי האניאגרם המתוחכם והמרתק. זה היה עבורי מסע סמסטריאלי מופלא ומזוקק של תורת האניאגרם שנטע בי ניצני הבנה, מודעות וראייה עצמית.

אני שמחה מאוד על הבחירה בקורס הבחירה איתך, היטבת לשלב באופן טבעי אקדמיה ופרקטיקה, לדבר בגובה העיניים ולהלהיב אותנו עם האנרגיה הסוחפת שלך בכל שיעור מחדש. ההשקעה שלך ניכרה בכל שקף ושקף! ועל כך אני רוצה להודות לך. אין ספק שמדובר באחד הקורסים שקיבל משמעות מיוחדת עבורי בלימודי התואר השני ובזכותך נהניתי מכל רגע!

לא אחת ציטטת את האמרה: "כשהתלמיד מוכן, המורה מגיע". תודה שהיית לי למורה".

מנהלים מספרים על יישומי האניאגרם בעבודתם

מה המשותף לסמנכ"ל שווק באלביט מערכות, מנהלת תחום הגיל הרך במרכז חינוך ליאו בק ולאחות אחראית במרכז הרפואי בני ציון?

לכל אחד מהם למעלה מארבעים עובדים ושלושתם נושאים עמם קרוב את תובנות מודל האניאגרם בניהול של אנשים ומשימות.

יותר ויותר מנהלים מבינים כיום, שניהול חכם מתחיל בראייה פנימה, בהבנת האיכויות האישיות לצד זיהוי הכשלים החוזרים המפילים אותם שוב ושוב באותן המלכודות ומשפיעים על ביצועיהם. כמו כן, היכרות עם תשעת טיפוסי האניאגרם, מאפשרת לכל מנהל לבחור את דרך הפעולה המיטבית לו בעבודה עם אנשים בעלי סגנון התנהלות שונה ובמצבים משתנים.

היכולת לראות את אזורי העיוורון האישיים הינה קשה, כואבת ומתעתעת. האניאגרם הינו מפה מדוייקת וחדה המסייעת בהבנת הטיפוס האישי ומתוך כך בבניית חוסן ניהולי אישי המבוסס על "ראייה" מודעת וערה בדרך הפעולה המיטבית לכל מצב ואדם.

במפגש במסגרת הקורס ייעוץ למנהלים בדרך האניאגרם במסלול לפיתוח ארגוני בלימודי תואר שני במכללה האקדמית עמק יזרעאל, סיפרו שלושת המנהלים על יישומי האניאגרם בחיי היום יום המסייעים להם בתהליכי קבלת החלטות, הנעת צוותים, התגברות על מצבי קונפליקט ורתימת אנשיהם לתפקוד גבוה.

דילוג לתוכן