טיפוס 6 – עומד על המשמר

ספקן, נאמן, אחראי, מסור, זהיר
6

טיפוס 6 בעבודה

ספקנים ורואים סיכונים לפני סיכויים, דרוכים ומוכנים לכל תקלה 


כמנהלים, שש אכפתיים, מחויבים לאנשיהם ומשדרים את התחושה שיש על מי לסמוך, ובצדק. הם מבקשים לוודא את נאמנותם של אנשי הצוות ולא תמיד ממהרים לתת אמון. הם מכווני אנשים, זהירים ובודקים את כל החלופות. טיפוסי שש בודקים שוב ושוב את תכניותיהם וסוגרים קצוות באופן שיטתי. הגיבוי חשוב בעיניהם והם זקוקים לידיעה שיש להם על מי לסמוך ושמבחינתם, עשו כל שיכלו על מנת להיות מוכנים לכל תרחיש עתידי. התנהלות זו נעה על ציר החרדה לעומת האומץ, זהירות היתר לעומת לקיחת הסיכון. התנהלותם זו מאופיינת בין השאר, בפעלתנות, חשדנות, הססנות, צורך בשליטה, שאלות ובדיקות חוזרות ונשנות. לכן, עשויה להתיש את הסובבים ולעכב קבלת החלטות. טיפוסי שש מעדיפים להימנע משינויים וחרדתם (שלעיתים מוצאת ביטוי חיצוני כאגרסיה), עשויה להלחיץ את הסביבה וליצור אי שקט במקום להרגיע. יכולתם לראות קדימה את “החוליה החלשה” בשרשרת, מסייעת לתכנון יסודי מראש, מציאת פתרונות וביצוע תהליכי בקרה.

טיפוסי שש הינם עובדים מסורים, אחראים ודייקנים, אשר שואבים את ביטחונם מתחושת השייכות למקום העבודה. מתוך כך הם נאמנים לארגון וחשים מחויבות גבוהה להצלחתו. הם ניחנים ביכולת ניתוח ופתרון בעיות, ומסוגלים להרכבת “תמונה גדולה” מתוך אוסף הפרטים הקטנים.

טיפוסי שש נעים בין תחושת הביטחון לספק. ספקנותם גורמת להם לבחון את כל האפשרויות העומדות בפניהם. שיקולי הסיכון מול הסיכוי מאד מקשים עליהם לקבל החלטה, במיוחד במצבים בהם הלוגיקה, אינה יכולה לסייע. הנחיות מפורטות, משימות מוגדרות וחוקים ברורים, מעניקים להם תחושת ודאות וביטחון. אלה מאפשרים להם להפיק מעצמם את המרב. כל “הפרעה” מבחוץ עלולה להיתפס כאיום המכוון נגדם באופן אישי. דווקא בעת משבר, כאשר החששות כבר אוששו, הם עשויים להתגלות כהחלטיים ובעלי יכולת מנהיגות.

החיפוש אחר ביטחון מחדד את רגישותם לסביבה ומפנה את תשומת לבם לקשרים ויחסים אישיים בוני יציבות בעבודה. הם חברים נאמנים המוכנים לעזור ולסייע. הם עומדים במילתם, מקפידים על כללי המסגרת ושומרים על הנורמות והקודים המוכתבים. עבודה בצוות על משימה משותפת מעניקה להם ביטחון ויציבות פנימית. הערכתם על ידי חברי הקבוצה חשובה להם והם זקוקים לאותות של חיבה, הערכה וידידות בצד הידיעה שיש במי לבטוח בעת הצורך.

טיפוסי שש מגלים אמביוולנטיות כלפי גורמי סמכות בארגון. מחד, ציות ונאמנות מלאה בתוך היררכיה ברורה מעניקים להם ודאות וביטחון – בעל הסמכות/הבוס נתפס בעיניהם כאחד שיודע והם פועלים על פיו בדבקות. מאידך, כאשר מתעורר חשדם (אמיתי או מדומה) לגבי טיב מניעיו, הגלויים והסמויים, הם מתמרדים ומגלים התנגדות ונוטים לייחס משמעויות נסתרות לנאמר ולנעשה, לעיתים עד כדי תחושת נרדפות.

איכויות אפשריות

  • מסורים, אחראיים, דייקנים, נאמנים למקום העבודה ומחויבים להצלחתו.
  • יוצרים תחושה שיש על מי לסמוך ועומדים בה.
  • דרוכים לזיהוי בעיות, תקלות ומכשולים מבעוד מועד.
  • בעלי יכולת עבודה בצוות – אכפתיים ומסייעים.
  • ניחנים ביכולת תפקוד טובה בעת משבר.
  • אינו נוטה לסיכונים בלתי מחושבים.
  • בודקים בציציות של כל דבר ועניין, פקחים ואינם מתפתים להאמין ולסמוך בקלות.
  • נאמנים לסמכות, מבצעים הנחיות על דיוקן.

 

מהמורות אפשרויות

  • מתמקדים בקשיים יותר מאשר בהזדמנויות – נוטים לפסימיות.
  • זהירים ומהססים ומתקשים לבחור בדרך פעולה.
  • עלולים להיות חרדתיים, לגלות ספק קבוע ולהגיב בציניות.
  • לחוצים ומלחיצים את זולתם – עלולים להגיב באגרסיה.
  • מבצעים בחינה חוזרת של כל האפשרויות המשפיעה על עיכוב בעשייה ובקבלת החלטות.
  • עלולים לגלות התנגדות ותוקפנות לסמכות ואף להמריד.
  • ייתכן מצב של חשדנות יתר ומתן פרשנות פרנואידית להתנהגות הזולת.
  • חוששים משינוי – נצמדים להרגלים קבועים ומוכרים.
  • אינם סומכים מספיק על עצמם.

תיאור כללי

אנשים בעלי מניע פנימי עמוק מסוג זה (טיפוס שש), מתאפיינים בעיקר בחששות ובפחדים. חרדה ופחד הם מצבם הטבעי, אשר מלווה אותם בחיי היומיום. הם מודעים לפחדיהם והחיפוש אחר תחושת ביטחון פנימית וחיצונית תופס חלק מרכזי בחייהם.

התנהלות חרדתית ואנטי חרדתית

טיפוסי שש מתמודדים מול הפחד והחשש בשתי דרכים מנוגדות המייצרות התנהגויות שונות: האחת, מפגינה פחדנות, היסוס חששנות ובריחה (שש חרדתי), והשנייה, מוצאת ביטוי באומץ יתר ובנטייה ליטול סיכונים וללכת על הקצה (שש אנטי חרדתי).

טיפוסי שש חרדתיים, מבטאים את פחדיהם והססנותם בגלוי. לעיתים פחדיהם באים לידי ביטוי במחשבות מורכבות ובתסריטי אימה על המצב הגרוע מכל שעלול לקרות. אלה הם טיפוסים נפחדים, ביישניים, ותרנים והססניים. לעומתם, הטיפוסים האנטי חרדתיים, חשים צורך להתגבר על הפחדים באמצעות התעמתות איתם והוכחה לעצמם ולעולם, שאין בהם כל פחד. הם טיפוסים אמיצים ונועזים, הנוטלים סיכוני יתר ומבקשים להשאיר את פחדיהם מאחור. טיפוסי שש חרדתיים הינם טיפוסים הססניים ומסורים מאד, להבדיל מטיפוסי שש האנטי חרדתיים שאינם מקבלים מרות, תוקפניים, עצמאיים ונוטים למרוד גם ללא סיבה. אדם המזוהה עם טיפוס שש, יכול לאמץ לסירוגין את שתי צורות התגובה. אך ככלל, אחת מהן תהיה דומיננטית יותר באישיותו.

מעבר לכל ספק

לצד החרדה, בולטים אצל טיפוסי שש גם הספקות. קיימת בהם ספקנות מתמדת והם אינם נותנים אמון מלא בשום דבר. כל עניין, כולל מחשבותיהם ורגשותיהם שלהם, עלול לערער את הביטחון שכה נחוץ להם. בנוסף, הם מטילים ספק גם בזולת, הנחווה על ידם כאיום מתמיד.

נאמנות ומחויבות הינם ערכים חשובים עבור טיפוסי שש והם חברים נאמנים וישרים. בעת הצורך, הם עומדים לצד קרוביהם ומצפים שהזולת יגלה נאמנות גם כלפיהם. הם משדרים יציבות וביטחון, ובשעת מצוקה עשויים להפגין אסרטיביות ואומץ. אולם, גם בעמידתם על דעותיהם ואמונותיהם, ממשיך הספק לכרסם בהם.

חייהם מתנהלים מתוך צורך עז בביטחון ובתחושה מתמדת של היעדר ודאות. חוסר הביטחון מאד מקשה עליהם לקבל החלטות מהותיות ויומיומיות. הם נוהגים לבחון ביסודיות את כל ההיבטים של נושא העומד על הפרק, וכאשר כבר קיבלו החלטה, מיד עולים הספקות באשר לבחירתם.

נאמנות

טיפוסי שש נאמנים לרעיונות ולמוסדות עמם בחרו להיקשר. הם מפגינים חריצות ויעילות, ופועלים במרץ לקידום מטרות הנמצאות ראויות מבחינתם. הם שיטתיים, דייקנים, בעלי כושר ארגון, יכולת למידה וניתוח גבוהים, לצד תשומת לב לפרטים הקטנים.

טיפוסי שש ניחנים ברגישות לבעלי עוצמה ושררה. זו באה לידי ביטוי במודעות יתר לאותם בעלי עמדה וסמכות (בוס/ממונה), המגלמים בעיניהם את העוצמה החסרה בתוכם. כל עוד הם מאמינים באדם/מנהל/מוסד, יתפקדו כ”חיילים” נאמנים ומסורים, ללא היסוס או ויכוח. אך, במידה ויתגנב בראשם הספק לגבי אמינותו של הגורם העומד בראש (אפילו אם אין לכך ראייה נראית במציאות), הם עלולים להפוך למתנגדים אקטיביים.

הקול בראש

כוח המחשבה הינו הכלי העיקרי של טיפוסי שש. הם מנסים להבין ולחוות את הדברים  באמצעות השכל, הלוגיקה הצרופה והכלים המנטליים שעומדים לרשותם. גופם ורגשותיהם תופסים מקום משני בלבד. יכולותיהם השכליות הגבוהות ויכולתם לנתח מצבים, להטיל ספק, למתוח ביקורת ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו – כל אלה עשויים לאפשר להם לעבד ידע לכדי מידע ישים ולהיערך למצבים השונים בחיים.

טיפוסי שש מאופיינים בערנות מוגברת ומתנהלים בכל תחום בחייהם תוך כדי עמידה מתמדת על המשמר. הם עסוקים בעתיד ומתכוננים לקראת הדבר הבא, או מנסים למנוע אותו. במידה ומשהו בלתי צפוי אכן קורה, הם מוכנים מיד לפעולה. אבל, דווקא כאשר החיים מתנהלים על מי מנוחות וללא הפתעות, אזי הם מהססים וחושבים “אלף פעמים” לפני כל צעד.

במיטבם, עמידתם על המשמר ורגישותם לבעיות הופכות למקור של עוצמה עבורם ועבור הסובבים אותם. הם מסוגלים לצפות מראש התנהלות שהזולת לא מעלה על דעתו, לחזות מראש תקלות ולמנוע אותן ולהימנע מבעיות או ממצבים של חוסר ודאות. הם קשובים לעצמם, בטוחים יותר בעצמם ובוטחים בזולת, מתלוננים פחות, לחוצים פחות ומתנהלים ביתר קלות בשבילי החיים ובהתרחשויות עם הסובבים. הם מצליחים לראות את המציאות באופן מאוזן: מודעים לסכנות אפשריות, אך אינם משותקים ומביאים ממד של אומץ לקבלת ההחלטות הנדרשות ולעשייה המתבקשת.

דמויות מוכרות: (התייחסות לדימוי התקשורתי)

וודי אלן, ג’ורג’ קוסטנזה (מהסדרה “סיינפלד”), אבי הטחול (מהסדרה “הבורר”), ג’ניפר אניסטון, סייד קשוע, דב נבון, גידי גוב, אורי גוטליב.

Skip to content