טיפוס 7 – הסקרן הנלהב

קליל, אופטימי, ספונטני, פעלתן, פתוח
7

טיפוס 7 בעבודה

שאיפה להינות מהדרך ללא כבדות יתר. אוהבי התנסויות חדשות ומרבים בתוכניות לעתיד תוך שמירה על כל האופציות פתוחות 


כמנהלים, טיפוסי שבע שמים במרכז את ההנאה מהדרך ומהעשייה, לא פחות מהמטרה עצמה. הם מהירי תפיסה, מגיבים ופועלים מהר. הם אנשים מעניינים, חברותיים מאד ונעים להיות במחיצתם. לעיתים, נוטים להסחות דעת ולגלישה לנושאי שיחה שאינם בהכרח במוקד העניין. הם “נדלקים” תכופות על רעיונות וכיוונים חדשים, ואנשיהם עלולים לחוות אותם כתזזיתיים ומתפזרים. הקצב המהיר והקפיצות האסוציאטיביות מעניין לעניין ומכיוון לכיוון, עלולים להתיש את הזולת. הם אינם מהססים להשמיע את דעתם בנחרצות וניחנים ביכולת שכנוע, בדעתנות ובקסם רב. עקב כך, הם מסוגלים לרתום את אנשי הצוות לצדם.

טיפוסי שבע מביאים למקום עבודתם יצירתיות, שמחה ומוטיבציה רבה. העבודה במחיצתם רבת הנאה ומלאת הומור. הם פופולאריים בחברה ונחשבים לאנשים שנעים לעבוד ולבלות עמם. הם משרים נינוחות, אופטימיות, שמחה, קלילות ותחושה שכל בעיה טומנת בחובה גם פתרון ואין צורך “לקחת דברים ללב”.

טיפוסי שבע שופעים רעיונות חדשים, מתמקדים בחזון ובמטרות הגדולות, אופטימיים מאד ובעלי הצעות שונות, חדשניות ומקוריות. רעיונותיהם החדשים ומבטם הרחב תורמים להצלחת הפרויקטים בהם הם מעורבים. אולם, הם חזקים יותר ב”המצאה” ופחות ביישום. המפגש עם הפרטים הקטנים, המכשולים בדרך ושגרת העשייה לאורך זמן, גורמים להם לאבד עניין ו”לעוף” לעבר הדבר הבא. הם לא מייחסים חשיבות להשקעת זמן, מתקשים להתמיד, לרדת לעומקם של נושאים, לדבוק בכללי המסגרת ולהשלים משימות ארוכות טווח עד שלמותן. הם שמחים לקחת על עצמם מחויבות ואחריות למילוי משימות קונקרטיות, אך נמנעים מהתחייבות לטווח ארוך ועקבי.

טיפוסי שבע נוטים ל”הקטין” בעיות או להתעלם מהן ובמידת הצורך לספק פתרונות מקומיים, מהירים ומעשיים. הם מהירי תפיסה, מגיבים ופועלים במהירות. הם “אינם בוכים על חלב שנשפך” ורואים את החצי המלא של הכוס כמעט בכל מצב. טיפוסי שבע מתרחקים מקיטורים, קורבנות, דריכה במקום וכל מה ומי שעלול להנמיך את רוחם. הם זקוקים לסביבת עבודה דינמית, מעניינת ומאתגרת, לאווירה כיפית, לחופש ולאוטונומיה.

טיפוסי שבע נוטים לפזיזות ולא תמיד פנויים לשיתוף פעולה אמיתי. אין בהם את הסובלנות לזולת האיטי מהם, לאלו המעמיקים היכן שלדעתם אין צורך, לאלו המקפידים מדי על הכללים והמסגרת, לאלו המבקרים אותם, לאלו המתעכבים על הפרטים הקטנים, או לאלו המעלים בעיות שנראות בעיניהם כמשניות.

לעיתים, האופטימיות המאפיינת אותם גורמת להם להאמין כי הכול יבוא על מקומו בשלום, עד כדי התעלמות מסימני אזהרה ברורים, העדר בקרה ואי סגירת קצוות הכרחית.

יחסם של טיפוסי שבע לממונים עליהם, כמו גם לכפופים להם, הוא יחס שוויוני. הם אינם מגלים עניין רב בהיררכיה. הם נמנעים מלהתעמת עם קשיים וביקורת, ומשתדלים לשמור על דימוי עצמי חיובי ו”מגניב” בכל עת. כאשר המציאות טופחת על פניהם, או אם נפל דבר, טיפוסי שבע ימסגרו מחדש את המציאות באופן שכלתני, ויסבירו לעצמם  כי למעשה, כל כישלון הוא גם הזדמנות גדולה ללמידה ולהרפתקה חדשה.

איכויות מקדמות בעבודה

  • בעלי תפיסה מהירה, יכולת למידה גבוהה, כושר אלתור גבוה וראיית התמונה הכללית.
  • בעלי יכולת יצירתית, גדושים ברעיונות חדשים ומלאי מוטיבציה.
  • מרוממי רוח ומביאים לסביבת העבודה איכויות של שמחה והומור.
  • בעלי גישה חיובית הרואים בכל קושי – הזדמנות פז.
  • ידועים כפופולאריים מבחינה חברתית, כיף לעבוד ולבלות איתם.
  • ניחנים באופטימיות ובקלילות, “לא לוקחים ללב”.
  • מתייחסים בשוויון לכפופים ולממונים עליהם.
  • פניהם קדימה, מתרכזים בעתיד ואינם “בוכים על חלב שנשפך”.
  • מוצאים פתרונות, מתגברים על בעיות ולא שוקעים לתוכן.
  • בעלי יכולת שכנוע וקסם אישי (מתאימים לעבודה במכירות, שירות לקוחות וכד’).

מהמורות מעכבות בעבודה

  • מתקשים להתמיד ולהשלים משימות לטווח ארוך.
  • נוטים להסחות דעת, קופצים מנושא לנושא, מתפזרים, נוטים לחוסר מיקוד.
  • לעיתים פזיזים ולוקחים על עצמם, או על כתפי החברה, סיכונים מיותרים.
  • מואסים בשגרה ובעשייה אפורה: משתעממים במהירות יחסית.
  • בעלי נטייה לאסוציאטיביות יתר.
  • אינם ניחנים בהתנהלות שיטתית ובלמידת נושא לעומקו.
  • מתקשים בתכנון ובבקרה: אינם מתעמקים בפרטים.
  • “מחזיקים מעצמם”, רואים עצמם כ”מגניבים” ומרגישים “מעל”.
  • מגלים חוסר סובלנות לאנשים איטיים, “כבדים” ולבעיות “קטנות” של אחרים.
  • מתקשים לפעול בתחומי מסגרת כללים ארגונית מוכתבת.
  • נוטים להקל ראש ולהקטין בחשיבותן של הבעיות הקיימות והצפויות. מעבירים את המסר כי הכול פתיר ונוהגים בגישת “נגיע לגשר ונעבור אותו”, גדול כקטן.

תיאור כללי

אנשים בעלי מניע פנימי עמוק מסוג זה (טיפוסי שבע), הינם שמחים, מוחצנים וגדושים תכניות כרימון. הם מלאי סקרנות, פעלתניים במיוחד, מצוידים במבט חיובי ופתוח על החיים, ובכיסם שפע של רעיונות חדשים הממתינים לביצוע בכיליון עיניים.

טיפוסי שבע מצויים תמיד בתנועה, פיזית ומנטאלית ועסוקים בחיפוש אחר חוויות וריגושים חדשים, ובתכנון פעילויות עתידיות. חייהם מתנהלים כקלידוסקופ המחליף צבעים –  ססגוניים, זוהרים ומלאי הפתעות. פעילות רודפת פעילות וגירוי רודף גירוי. כאשר הזולת סביבם קורס מעייפות, ימשיכו טיפוסי שבע, במלוא המרץ ויעלו עוד ועוד תכניות, מחשבות ורעיונות וימהרו להגשימם.

הצד המלהיב של החיים

טיפוסי שבע ניחנים ביכולת להשרות סביבם שמחה ואופטימיות, קלילות, נועם, עליצות וחיוניות. הם ספונטניים, ישירים, נדיבים ופתוחים לזולת. מערכות היחסים שלהם משלבות נתינה וקבלה בשפע. כמו כן, הם מעשיים ומסוגלים למלא משימותיהם במהירות וביעילות.

פניהם של טיפוסי שבע מכוונים לעתיד ולחוויות שהחיים מזמנים להם. הם לא עוסקים בהתרפקות או בקינה על העבר. אך לעיתים, אותו מיקוד בעתיד ובהתנסויות המופלאות הצפויות בו, מקשה עליהם לחוות את ההווה. הם שקועים באינספור עיסוקים ובאמתחתם שפע של אפשרויות. במידה והם מתחילים להשתעמם או לגעת ברגש כגון עצב, יעברו מיד לאפשרות הבאה, לעשייה אחרת. הרעב התמידי המקנן בהם לעוד ועוד התנסויות, הרפתקאות וריגושים, מייצר מראית עין של התלהבות בלתי פוסקת, המסתירה גם מעיניהם את חוסר הנחת הפנימי המתמיד שמעורר בהם המקום בו הם נמצאים באותו הרגע.

מהירות עשייה

לטיפוסי שבע יש צורך לספק את רצונותיהם ולהוציא את תכניותיהם לפועל, בו ברגע. הם לא אוהבים להמתין ומתקשים לדחות סיפוקים. מוחם הפועל ללא הרף, דורש עוד ועוד מזון במלבוש של התנסויות חדשות. הם בולעים את העולם ללא שובע, מתוך תחושה שהוא נוצר למענם ושהם אמורים ליהנות ממנו כל הזמן ובכל מאודם.

טיפוסי שבע ניחנים בתפיסה מהירה, בחריפות, ביכולת לקלוט בזריזות נושאים מורכבים ובגמישות מחשבתית ורגשית, המאפשרת להם לעסוק בנושאים שונים בו זמנית ולמצוא פתרונות פשוטים למצבים מורכבים. אלה מסייעים להם גם לטפח תחומי עניין רבים ומגוונים. חייהם מלאי הפתעות ושמחות, וגם את פעילויות היומיום האפורות הם מבצעים במעין פליאה, אופטימיות וברוח טובה. אולם, התחושה הנוצרת לעיתים בעיני הסובבים היא, שטיפוסי שבע שוהים על פני השטח ואינם יורדים לעומקם של דברים. הם אסוציאטיביים מאד, קופצים מנושא לנושא, נוטים להתפזר ולגלוש לנושאים שיותר מרתקים מבחינתם ולהזניח נושאים תכליתיים אחרים. הם מהירי דיבור וקשה לעקוב אחריהם. הנהנתנות של טיפוסי שבע מלווה גם בחוסר משמעת, בחובבנות ובחוסר מחויבות. לעיתים קרובות הם מציבים את הנאותיהם לפני מחויבויותיהם.

טיפוסי שבע אוהבים להיות במרכז העניינים, לספר סיפורים, לשוחח ולחלוק את חוויותיהם עם הזולת. הם אנשי חברה ואנשי מעשה שמחים ומלאי חיות. חשוב להם לזכות בהערכת הזולת המחזקת את הדימוי העצמי שלהם, המופרז בדרך כלל. הם נוטים להתכחש לחולשותיהם ולראות עצמם כאנשים נדיבים, תומכים וקשובים. יש בהם נטייה למרוד במוסכמות, שיכולה לבוא לידי ביטוי גם על ידי שימוש בהומור, היות והם אינם מוכנים להתייחס ברצינות רבה מדי למרות. הם מעשיים, מסוגלים למלא משימות במהירות וביעילות, מוכנים לקחת סיכונים ואינם חוששים מכישלונות.

אופטימיות בכל מחיר

לטיפוסי שבע יש צורך עמוק להיראות בטוחים בעצמם וחסרי דאגה, להראות שהכול בסדר ואין שום סיבה לעצב ולפסימיות. הם נאחזים בצד הנעים והשמח של החיים, וכל איום על אחיזה זו מעורר בהם מצוקה. הם מיומנים בהתחמקות מהצדדים הפחות נעימים של החיים, מסבל או מכאב. כשהם פוגשים בצדדים אלו, הם נעלמים או מנסים להוכיח באופן שכלתני שבעצם “הכול בסדר”. תמונת העולם האופטימית שלהם מחייבת אותם לראות כל מצב שנקרה בדרכם באמצעות “עיוות מתקן”, החושף רק את הצד החיובי בכל דבר. הם שומרים ומגנים על ראייה זו ומצליחים לשווק אותה בהצלחה לזולתם.

טיפוסי שבע, לא רק שאינם מוכנים להודות במצוקה שהם חשים, לרוב קיים בהם גם הקושי להכיל את המצוקות והעצבות של הזולת. לכן, הם מגלים חוסר סבלנות ל”קיטורי” יתר גם של קרוביהם. הם מתאמצים לשכנע כל אדם, בכל מצב, ש”הכול טוב” ולא נותר אלא להיות אופטימי.

טיפוסי שבע עלולים לפגוע ביקיריהם, מבלי להבחין בכך, על ידי התעלמותם מהלך הנפש האמיתי של זולתם, על ידי גילויי חוסר סובלנות כלפי מי שאינו מעוניין להשתתף בחגיגות שלהם, באמצעות פיזור הדעת המעניק להם לגיטימציה לפספס עמידה בהבטחות ובסיכומים, על ידי גילויי חוסר רצינות ובהקלת ראש לבעיותיו של הזולת, וכן באמצעות התייחסות שטחית וקצרת תגובה לחוויות בעלות עומק ומשמעות.

במיטבם, שבע מלאי התפעמות מהחיים ומשתדלים להפיק מהם את המרב. הם ניחנים בדמיון מפותח, יצירתיות ורגישות לזולת, ומגיבים בהתרגשות אף לדברים שגרתיים ומשעממים לכאורה. טיפוסי שבע מצליחים לסנן ו”לשחרר” עודף של פעילויות ולשים גבול לריגושים/הנאות שמעל ומעבר למינון המספיק עבורם. הם יכולים להאט קצת את הקצב ולהתפנות כדי להבחין ברבדים שאינם גלויים לעין בעצמם ובזולתם. הם מעמיקים ו”שוהים בתנוחה”, גם כשאינה נוחה להם מנטאלית ורגשית. שהות זו מסייעת להם להבחין, להבין ולהתמודד עם הקשרים כאובים יותר בחייהם. הם מצליחים לייצר אינטימיות קרובה, זמינה וכנה לאורך זמן.

 

דמויות מוכרות: (התייחסות לדימוי התקשורתי)

חנה לסלאו, לאה שנירר (מעושרות), ציפי שביט, דידי הררי.

Skip to content