טיפוס 3 – ביצועיסט מצליחן

שאפתן, ביצועיסט, תחרותי, יעיל, משימתי
3

טיפוס 3 בעבודה

מכוונים להשגת מטרות ממוקדות ולתדמית מצליחה ומוערכת 


כמנהלים, הם מצטיינים בהובלת פרויקטים ובניהול מציאות מרובת חזיתות. משימתיים מאד, שאפתנים ומכווני מטרה, המבטאים את כישרונותיהם בעבודה קשה (מכורים לעבודתם). הם מעריכים יעילות, מעשיות, תוצאות, עמידה ביעדים, הספק גבוה, הישגיות ותחרותיות ומצפים לכך מהזולת. הם יעשו הכול כדי להגיע ל”מקום הראשון”. מבחינתם “המטרה מקדשת את האמצעים” ואינם מהססים לעשות שימוש בתחבולות כדי להשיגה. הם מסתגלים במהירות למצבים ולמקומות, אינם נרתעים מלחץ ומעומס, יודעים להתאים עצמם לאנשים שונים ולרתום אחרים לעשייה.

שלוש בטוחים ביכולתם להצליח. הובלה של פרויקטים הכרוכים בהישגיות גבוהה מבטאת מצבים בהם טיפוסי שלוש במיטבם. הם ניחנים ביכולת ניהול טבעית, בכושר ביצוע, ביעילות רבה וביכולת למצוא פתרונות מהירים ומעשיים. הם ערים לערכם בארגון, שואפים לקידום מתמיד ומצפים להוקרה ולתמורה הולמת על הישגיהם. עשייתם הנמרצת, הצטיינותם, הישגיהם ותגובות הסובבים מזינים ומחזקים את תחושת הערך העצמי שלהם.

טיפוסי שלוש ממוקדים במשימותיהם ואינם מאפשרים לעצמם הסחות דעת. הם בעלי יכולת אלתור ו”עיגול פינות” המאפשרים להם להשיג את מטרתם. הם מהירי פעולה וכל עניין שאינו משרת את המטרה כגון דיונים ארוכים, חוסר החלטיות, תלונות וקושי רגשי נתפס בעיניהם כגורם מאט ומיותר. במקרים כגון אלה הם עלולים להגיב בחוסר סבלנות ובקוצר רוח. יחסי האנוש והאווירה במקום העבודה, אינם נמצאים בראש סדר העדיפויות שלהם, אלא אם הם מקדמים מטרה או משימה החשובה בעיניהם. הם אינם פנויים וסובלניים למפגש רגשי כנה וחשוף עם סביבתם. לרוב יעדיפו לתת עצה מעשית טובה במקום לאפשר קשב אמפטי או פתח לאפשרות שאינה משרתת את מטרתם.

לטיפוסי שלוש חשוב הקצב המהיר של העשייה, הגורם לתחושת הספק גבוהה. הם ניחנים ביכולת לעשות שימוש ביעילות בכלים הקיימים, תוך הבנה מהירה של האפשרויות העומדות בפניהם. לעומת זאת, הם עלולים להתקשות בתהליכים מורכבים וארוכים המצריכים סבלנות, הקשבה, ירידה לפרטים, מחקר מעמיק וירידה לשורשן של בעיות.

מבחינתם,  “עם הצלחה לא מתווכחים”, “עשייה נמדדת רק בתוצאות” ו “מה שמצליח –  עובד!”

לשלוש חשוב לשמור על תדמית של הצלחה ורושם אטרקטיבי והם מיומנים בהתאמת תדמיתם למצב המשתנה. הם עדכניים, בעלי הופעה חיצונית מרשימה, לעיתים עטורי מותגים וסמלי סטטוס ומתגאים ברשימת הישגיהם הנאים וקשריהם החשובים (לעיתים מזכירים זאת כבדרך אגב). הרושם שהם מותירים על הסובבים בא לידי ביטוי בקסם אישי וביכולת להתחבר ולדבר בשפתו של האחר. הם בעלי כושר שכנוע נמרץ, שיווקי ומפתה, ומציגים קבלות מרובות על עשייה מוצלחת.

איכויות אפשריות

  • נכונים לעבודה קשה ומאומצת.
  • בעלי מוטיבציה לשיפור מתמיד.
  • בעלי איכויות וכישורי ניהול מעולים – מנהיגים טבעיים ומובילי פרויקטים.
  • בעלי יכולת לפתח קשרים עם אנשים בעלי “שפות” שונות.
  • מאמינים בעצמם וביכולותיהם – שאפתניים, נחושים ובעלי הישגיות ותחרותיות בונה.
  • יעילים ובעלי יכולת עבודה במקביל, פועלים היטב תחת עומס ולחץ.
  • שיווקיים לארגון ולתדמיתו המצליחה – בעלי יכולת מכירה מיטבית.
  • בעלי יכולת שכנוע ורתימת אנשים ליעדים.
  • בעלי יכולת הסתגלות מהירה למצבים ומסוגלים למציאת פתרון מהיר ומעשי.
  • ענייניים וברורים בכוונותיהם, מייצרים תפוקות מידיות בשטח.

מהמורות אפשריות

  • מכווני משימה – לעיתים “משתמשים” באנשים לטובת המטרה.
  • ממוקדי תוצאה, פחות “סופרים” את הדרך.
  • סוליסטים, אינטרסנטים – לעיתים יהירים ונוטים לתחרותיות יתר.
  • עלולים לקבל כל כישלון (אפילו קטן) כמצוקה גדולה.
  • מתקשים בפיתוח שיח רגשי, בין אישי וכנה כחלק מיחסי עבודה.
  • שבויים בדימוי עצמי – לא מצליחים לגעת ולאפשר לגעת בהם.
  • מקדשים מהירות ויעילות ומגלים חוסר סבלנות לתהליכים ארוכים, עמוקים ומפורטים.
  • מכורים לעבודה – מזניחים תחומים אישיים אחרים.
  • עלולים לשנות עורם ובלבד שישמרו על תדמיתם הפופולארית.

תיאור כללי

אנשים בעלי מניע פנימי עמוק מסוג זה (טיפוס שלוש) מייצגים את הרצון להצליח, את אמונת האדם ביכולתו להשיג את כל שברצונו ואת השאיפה למצוינות ולהישגים. הם מאמינים בעצמם, מרוצים מעצמם ומנסים ליצור סיפור הצלחה מעבודתם, ממשפחתם, ממערכות היחסים החברתיות שלהם ומחייהם בכלל.

שלוש מאופיינים בהתפתחות ובעשייה בלתי פוסקות. הם כריזמטיים, מלאי ברק, חן, קסם אישי והם מודעים לכך. לתדמית מקום מרכזי בחייהם. האופן בו אנשים רואים ומקבלים אותם ואת הישגיהם, מהווה חלק מהותי מתמונת עולמם ומקור לתחושת הערך שלהם. הם משווקים עצמם בעטיפה נוצצת ומקסימה כאילו היו מוצר. לשלוש קשה להצטייר באור שלילי. במצב זה הם משתנים בן רגע ומחליפים תדמית.

המטרה לפני הכל

שלוש משדרים אופטימיות, הצלחה וביטחון בכך שיוכלו להשיג כל מה שיחפצו. יש להם יכולת ביצוע גבוהה לצד מסירות למשימות שעומדות בפניהם. הם מאופיינים בפעילות מתמדת וקשה להם להירגע או לשבת בשקט. לרוב הם מכורים לעבודתם. כאשר ניצבת בפניהם מטרה שאמורה להעניק להם הערכה, הם מתקדמים לעברה בנחישות והיא מקבלת חשיבות עליונה בחייהם. שלוש מעניקים את התחושה כי מידת ההצלחה של אדם תלויה ברצונו ובמאמציו, ומיישמים אמונה זו באופן התנהלותם בחייהם.

שלוש מעשיים ותכליתיים מאד. הם מתמודדים עם האתגרים והבעיות שהחיים מזמנים להם כמעט מבלי לערב רגשות. לרוב, תהליך העשייה כשלעצמו אינו חשוב מבחינתם. המטרה היא החשובה ולא הדרך. הם מעדיפים לקבל נתונים בקצרה ולעניין,  ורואים בדרך כלי פונקציונאלי ויעיל ולא יותר מכך.

שלוש ניחנים ביכולת להיחלץ ממצבים קשים ולהתמקד בעתיד, ללא חרטה על טעויות העבר. הם מעודכנים במידע מקיף ועכשווי על המתרחש בסביבתם הקרובה והרחוקה, מפגינים גמישות רבה ומסתגלים במהירות למצבים משתנים ולסביבות שונות. הם מסוגלים לתקשר בדרכים מגוונות עם אנשים שונים ולהפיק מכל אדם את מיטבו. מאידך, עיניהם אינן פנויות לראות את הזולת, צרכיו ורגשותיו במסע החיים שמורכב מהישגים והצלחות מבחינתם.

לא “חופרים”

העיסוק ברגשות או במניעים פנימיים אינו מעניין את טיפוסי שלוש. לרוב, הם אינם מודעים למתרחש בתוכם. ההתבוננות פנימה אינה אופיינית לשלוש, הם לא מוצאים בה טעם, מטרה בפני עצמה או תכלית. יתרה מכך, הם מתקשים לחלוק את עולמם הפנימי עם אחרים והזולת מתקשה לייצר עמם קשרים אינטימיים. המסע פנימה, שמחייב השקעה רבה והתמדה לאורך זמן, מאתגר במיוחד עבור שלוש שרגילים להישגים ולתמורה מהירה.

מסע ההישגים, ההצלחה ויעילות היתר מחפים לעיתים על חוסר פנימי עמוק. אולם, ההזדהות המוחלטת שלהם עם תדמיתם, משכיחה מהם את הפער הקיים בין מה שהם מציגים כלפי חוץ לבין מה שמתחולל בתוכם.

במיטבם, שלוש ניחנים בחיוניות רבה, בביטחון ביכולתם, באסרטיביות, בעקביות וביכולת להלהיב ולהנהיג אנשים תוך מתן דוגמה להישגיות ולהצטיינות. הם מסוגלים לפגוש בחולשותיהם, להאט את הקצב לטובת איזון בכל תחומי החיים, לאפשר פתח לעצמם ולזולתם אל עולמם הרגשי ולהכיר בערכה המלמד של הדרך לא פחות מיוקרת התוצאה.

 

דמויות מוכרות: (ההתייחסות הינה לדימוי התקשורתי בלבד)

פנינה רוזנבלום, גלית גוטמן, ענבל אור, יאיר לפיד, ביבי נתניהו, דני דנון (שגריר ישראל באו”ם)

Skip to content