"להתאסף זו התחלה, להישאר ביחד זו התקדמות, לעבוד ביחד זו הצלחה" (הנרי פורד).
מרכז בריאות הנפש שער מנשה הוא מהגדולים בישראל. בית החולים מטפל באוכלוסיות מורכבות במקצועיות רבה, תחת עומס רב ובשילוב כוחות הכרחי של כלל הסקטורים: רופאים, אחיות, אנשי המינהל והמשק והצוותים הפרה – רפואיים. כל אלו נדרשים לשיתוף פעולה הדדי כדי לעמוד במשימות בית החולים ומתן טיפול מיטבי למטופלים.
זו השנה השניה בה אנו ממשיכים להוביל תהליך של חיזוק השיתופיות הבין סקטוריאלית בביה"ח יחד עם נבחרת מנהלים המשמשים כסוכני השינוי. מנהלים אלו מעודדים "חיבורים" בין סקטוריאליים בקרב הצוותים שלהם ויחד עמם הוקמו צוותי שיפור רב מקצועיים לקידום ושיפור תהליכי עבודה נבחרים בבית החולים. כמו כן נעשו צעדים להיכרות מעמיקה יותר של תחומי העשייה האחד של השני, דבר המחזק הבנה הדדית ונכונות לפעול יחד.
זהו מסע היכרות מרתק אל עולם בריאות הנפש ועוד יותר מכך מרשימה שליחותם היומיומית של העושים במלאכה במסירות ומחויבות אין קץ.
המלצה חמה על מאמר ייחודי של ד"ר תור גונן המשווה ומחבר בין עולמות הבודהיזם והאניאגרם. שתי התפיסות עוסקות במניעת הסבל האנושי הנובע מהפער הנוצר במפגש בין טבע המציאות לבין טבע התודעה ומציעות דרכים להתמודדות ועבודה פנימית שבכוחן לשחרר לחופשי את האדם מסבלו.
במשך שני עשורים אני לומד, חוקר ועובד עם מודל האניאגרם ברוח הפסיכולוגיה הבודהיסטית, השמה דגש על האופן בו בני אדם תופסים את המציאות לבין המציאות כהווייתה. בפער הזה נוצרות לא מעט תקיעויות, תסכול וסבל כיוון שהמציאות בטבעה לא באמת פועלת כפי שאנו רוצים כל כך לחשוב ולהאמין. בעבודתי הייעוצית עם המנהלים, אנו יוצאים למסע התבוננות משותף בו נוצרת ראייה ותשומת לב קשובה לפערים אלו, באופן המאפשר למנהל לפעול בתפקידו לא מתוך תבניות ההרגל ותגובתיות אוטומטית, אלא מתוך תודעה ערה התורמת להתנהלות מיטיבה.
מאמר חלוצי ומעורר מחשבה זה, מנתח באופן אקדמי ויסודי את עיקרי הרעיונות שבבסיס שתי הגישות על הדומה והשונה ביניהן. הבודהיזם הוא הדרך הרחבה בעוד האניאגרם הוא השביל הנלווה לצידה, ושתי הגישות מכוונות לשחרור רוחני של האדם מתעתועי התודעה הכוזבת שלו.
ד"ר תור גונן היא מרצה וחוקרת ספרות ילדים מאוירת במכללת לוינסקי, ת"א. היא מורה למדיטציה ומייסדת שותפה של "בית בהא וונא".
קורס עתודת ניהול יצא לדרך במרכז לבריאות הנפש לב השרון ובו נציגים מכלל יחידות ביה"ח העתידים להשתלב בעמדות ניהול והובלה של צוותי סיעוד, מינהל ומשק.
במפגשי הקורס עסקנו בין השאר באתגרי ניהול ומנהיגות בעידן של עולם העבודה המשתנה, בחיזוק אסטרטגיות השפעה אישיות דרך יישומי מודל האניאגרם, במיומנויות לניהול שיחות מורכבות עם עובדים, מתן כלים להתמצאות מקדמת במארג הפוליטיקה הפנים ארגונית ועוד.
מניסיוני, הבסיס לתהליך למידה אפקטיבי טמון ביכולת לחבר את הנושאים הללו לשגרת העבודה וההתנהלות האישית של המשתתפים, תוך בחינה משותפת של אירועים ומקרים משגרת העבודה ויצירת שיח עמיתים מונחה סביב דילמות ניהוליות, המתמשך גם הרבה אחרי שהמפגש מסתיים.
ניתן להתרשם כי לב השרון הוא אחד ממרכזי בריאות הנפש הממשלתיים המובילים בישראל וניכרת בו תרבות ארגונית משתפת התורמת ללא ספק לרמת מחוברות ארגונית גבוהה בקרב עובדי המקום ומנהליו בהווה ולעתיד.
זכות גדולה נפלה בחלקי להוביל את נושא הכנס השנתי להדרכה קלינית שהתקיים בניצוחו של צוות ביה"ס האקדמי לאחים ולאחיות במרכז הרפואי וולפסון.
תחת העיקרון המוביל של "החניך במרכז", בקשו מארגני הכנס השנה לחשוף את יישומי העבודה עם מודל האניאגרם במרחב ההדרכה הקלינית. באמצעות זיהוי "הטיפוס" של החניך והבנת ההשפעה של "טיפוס" המדריך, ניתן לייצר הבנה עמוקה יותר כיצד ליצור מרחב הדרכה אפקטיבי, בחזקת "חנוך לנער על פי דרכו".
למעלה ממאה מדריכים קליניים מבתי חולים שונים השתתפו בכנס, בו התקיים שיח מונחה סביב שולחנות עגולים שכלל היכרות עם טיפוסי האניאגרם השונים, דרכי התקשורת שלהם ומאפיינים מרכזיים נוספים. כמו כן, הוצגו אירועים ומקרים משגרת ההדרכה לבחינה משותפת מהם למדנו על דרכי ההתנהלות המיטיבות עם כל "טיפוס".
מעבר לארגון מופתי של המארחים, התכנים הובאו אמנם על קצה המזלג, אבל הותירו שאלות חשובות והרבה חומר למחשבה וסקרנות עם הרבה טעם של עוד.
זו כבר מסורת שיישומי מודל האניאגרם בניהול הם חלק בלתי נפרד מתכנית הלימוד בקורס מינהל בכיר במערכת הבריאות המתקיים במרכז הרפואי וולפסון. המשתתפים הינם בתפקידי ניהול בכירים מכלל מוסדות מערכת הבריאות: בתי חולים וקהילה. המשותף לכולם הוא התמודדות עם סוגיות ניהוליות מורכבות בסביבת עבודה מורכבת ועמוסה, הנעת צוותים רב מקצועיים, קבלת החלטות במעגלי השפעה שונים ועוד. יישומי האניאגרם הנלמדים ומתורגלים בקורס מתמקדים ביכולת לחזק אסטרטגיות השפעה אישיות, לאור זיהוי הטיפוס האישי. היכולת "לראות את המציאות כפי שהיא ולא רק כפי שאנחנו" הינה מפתח לקבלת החלטות והשפעה מיטיבה על הסובבים.
המשתתפים יוצאים מהמפגש קצת פחות "עיוורים לעיוורונם" ביחס ליכולת להרחיב את טווח הראייה מעבר לפרדיגמה הדומיננטית שלהם המכתיבה לרוב את דפוס התנהלותם.
האניאגרם ככלי ניהולי, מאפשר לנו מפה הבוחנת את אוטומט התגובתיות הקיים בנו ומאפשרת להרחיב את אפשרויות הראייה מעבר לקיבעונות החשיבה בהם אנו שבויים. בכך אנו מעלים את דרגות החופש שלנו לבחור ולהגיב באופן המיטיב עמנו יותר בסיטואציה.
נדמה שאין ארגון ממשלתי מתוקשר ומסוקר יותר ממינהל התכנון, ארגון הפועל בסמיכות למשרד הפנים ואחראי על אישור והתוויית מדיניות התכנון והבניה בישראל. עובדי מינהל התכנון עובדים במסירות ואחריות מקצועית לאשר את תוכניות הבניה המעצבות את פניה של המדינה לעתיד.
זהו מחזור שני של הכשרת מנהלים אותו אנו מובילים במינהל התכנון, לצד תהליכי ייעוץ ופיתוח ארגוני רבים אחרים בהם אנו מעורבים בשנים האחרונות. תכני הקורס הנמשך כחצי שנה, מתמקדים במתן הכלים הנחוצים להובלת אנשים, משימות ותהליכים, הנעת צוותים רב מקצועיים ויכולת עבודה תחת תנאי עומס ניכרים. בין הנושאים שזוכים לתהודה חזקה הוא המפגש עם מודל האניאגרם וזיהוי הטיפוס האישי של כל מנהל השופך אור בהיר על השאלות המהותיות לכל אדם ומנהל: מה מניע אותי? מה מכבה אותי? מהן העוצמות שאני מביא ומהם החסמים המעכבים אותי בתפקוד?
יישומי האניאגרם והתובנות האישיות הנגזרות ממשיכות ללוות את המשתתפים לאורכו של הקורס תוך תרגול נתיבי הצמיחה האישית.
זו השנה השביעית בה נפתחים שערי האקדמיה בפני קורס ייחודי זה שהינו מסע לימוד וחקר אישי בדרך האניאגרם. הקורס מתקיים במסגרת לימודי M.A במסלול לפיתוח ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל.
מה בין אניאגרם לניהול?
מודל האניאגרם (Enneagram) קונה את מקומו בעשור האחרון בארגונים רבים בעולם, כשיטה פורצת דרך בפיתוח המשאב האנושי. האניאגרם מסייע להבנת טבעם של בני אדם, מסביר דפוסים חוזרים בהתנהגותנו ואת המניעים העמוקים המשפיעים על בחירותינו ועל יחסינו עם הזולת.
מה לומדים בקורס?
בקורס נעמיק בהבנת עקרונות המודל ונתמקד ביישומיו בייעוץ ובאימון אישי למנהלים בכל רמות הארגון. נחדד את הפרדיגמות המעכבות תפקוד מיטבי בקרב מנהלים ואת הנתיבים לפריצתן. מתוך כך, נתרגל כיצד נוכל לסייע כיועצים למנהלים להעצים את השפעתם על סביבתם הארגונית ולהתמודד ביתר בהירות עם דילמות הנוגעות להכרעות ניהוליות כגון: מקסום יכולות ביצוע, הנעת עובדים, התמודדות עם מצבי קונפליקט, הובלה אפקטיבית של צוותים והבנת מורכבות מערך היחסים הבין אישיים בארגון.
כל סטודנט והדרך שלו:
במהלך הלימוד בקורס, הסטודנטים חווים מסע חקר אישי של טיפוס האישיות שלהם ודרכי הפריצה מבעד לקיבעונות הפרדיגמה האישית. זהו תהליך אישי משמעותי אותו לוקחים עמם הסטודנטים של היום והיועצים הארגוניים של מחר לכל נתיב של עולם העבודה והארגונים בהם ישתלבו ואף מחוץ להם.
סטודנטית ממחזור קודם משתפת:
"אני יוצאת מהקורס הזה "רואה" יותר, מודעת יותר ובהבנה טובה של "טיפוסי" האניאגרם: מבינה מה מניע אותם, לאילו נקודות הם עיוורים וכיצד הם פועלים במיטבם. תודה על שעוררת בי סקרנות ויצרת בי פריזמת הסתכלות חדשה על אנשים ויחסים דרך עיניי המודל המתוחכם והמרתק. אין ספק שהיה זה מסע סמסטריאלי מופלא ומזוקק שנטע בי ניצני הבנה ומודעות. היטבת לשלב באופן טבעי אקדמיה ופרקטיקה, לדבר בגובה העיניים ולהלהיב אותנו עם האנרגיה הסוחפת שלך בכל שיעור מחדש וללא ספק, מדובר באחד הקורסים שקיבל משמעות מיוחדת עבורי בלימודי התואר השני. לא אחת ציטטת את האמרה: "כשהתלמיד מוכן, המורה מגיע." תודה שהיית לי למורה."
כנס המחלקה לפיתוח ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל
כנס מבית היוצר של המחלקה לפיתוח ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל (הבית האקדמי שלי בשנים האחרונות) על הזרעים של היום שיצמחו לקריירה המקצועית של מחר.
בכנס אציג תחנות מרכזיות בדרכי המקצועית לאורך השנים כיועץ ארגוני עצמאי. על צמתי ההחלטה, המיקוד המקצועי שנבנה עם השנים, המפגש שלי עם האניאגרם והשפעתו המכרעת על המשך דרכי ושליחותי המקצועית, מה הרווחים בעצמאות ומהם מחיריה…. ועוד.
כדי ללכת בנתיב העצמאי, מניסיוני נדרשת בין השאר תשוקה, נדרשת תעוזה, נדרש חוסן ומצפן ערכי – מקצועי שינחה את הדרך. יחד עם זאת, הדרך לא אחת חכמה מההולכים בה, מובילה בנתיביה ומפגישה עם הזדמנויות חדשות כמעט בכל יום. ללא ספק, כשיוצאים מגיעים למקומות נפלאים (כדברי ד"ר סוס). מודה על הנתיב שלי.
סדרת מפגשי פיתוח צוות עם חברות הנהלת הסיעוד במרכז הרפואי וולפסון יצאה לדרך.
למרות שנים רבות של עבודה משותפת, הסדנה מאפשרת שיח והתבוננות אישית וקבוצתית על מרחבי היכרות חדשים, עמוקים יותר ומקרבים יותר. החשיפה מבעד לעדשת טיפוסי האניאגרם אינה קלה תמיד בתחילת הדרך. בהדרגה ומתוך נכונות לצמיחה, חלה התבהרות והמשתתפות מצליחות לראות ולו לרגע משהו על עצמן, איכויות לצד כשלים. כמו לתפוס את אוטומט התגובה שלנו "על חם". המודעות הופכת לראייה וזו מאפשרת מפגש עם המציאות כפי שהיא ולא כפי שאנחנו. אנחנו משחררים אחיזה "בסיפור" שלנו על עצמנו, פתוחים וכנים יותר אנו נכונים לתקשורת קרובה יותר גם עם הסובבים אותנו.
מודל האניאגרם תופס לו בשנים האחרונות במה באקדמיה ככלי פורץ דרך לפיתוח מנהלים וצוותים. זו השנה השביעית שהקורס "ייעוץ למנהלים בדרך האניאגרם" בהנחייתי נכלל בתכנית הלימודים לתואר שני במחלקה לפיתוח ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל. כל מחזור ותובנותיו, כמו מסע פנימי במהלך הסמסטר אל הכרת העצמי המקנה ראייה ומיומנות לעבודה הייעוצית גם במרחב הניהול.
האניאגרם בניהול כמו בחיים עצמם, מורה לנו את הדרך לצמצם אזורי עיוורון אישיים, לפרוץ קיבעונות מחשבה תוקעים, לתקשר בשפות שונות מול אנשים בעלי סגנונות שונים, להשפיע ולהניע את אנשי הארגון תוך שימוש מלא באיכויותינו.