Avner Cohen אבנר כהן | Breaking News
50536
blog,paged,paged-4,qode-core-1.1,ajax_fade,page_not_loaded,,brick child-child-ver-1.0.0,brick-ver-2.2, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Avner Cohen אבנר כהן

חכמת האניאגרם – מה עושים עם זה?

 מאמר מאת בני לוז (מורה דרך ומחבר הספר האדם החופשי דרך האניאגרם)

לא יכולתי לעשות עם זה כלום,

אתה שומע לא יכולתי לעשות מזה כלום.

זה היה אצלי בידיים,

ולא יכולתי לעשות עם זה כלום

(יונה וולך)

אחת הדרכים המוכרות ובעלת מקצב אופייני בלימוד האניאגרם היא דרך שמאפייניה הם כאלה:

ראשית – החשיפה לנושא.

שנית – התיחסות קלילה אליו – נו נראה איזה טיפוס אתה ואיזה טיפוס אני. חידון שכזה.

שלישית – מציאת הטיפוס שלי ותחילת ההכרה שאכן אני הוא זה.

רביעית – סוג של שוק ומעין תדהמה . איך יתכן שמישהו שאינו מכיר אותי בעצם יודע אותי מלפני ולפנים. ואז מתחילים מעגלים וסחרחורות ודיוקים והלוך וחזור.

אחרי כל אלה מופיעה כמעט תמיד השאלה: אז מה אני עושה עם זה???!!!”

אנסה לענות מעט על שאלה מורכבת זו –

ראשית אבוא ואומר משהו על ה”לעשות” – בתרבות המערבית מקובלת ויותר מכך שולטת הגישה שחייבים לעשות.

אם הכל טוב בחייך אתה ממשיך לעשות עוד ועוד לשימור ולהגברת הטוב ואם יש בעיה חייבים לתקן אותה, חייבים לעשות משהו כדי שתעלם וכמובן כשמצאת מה הטיפוס שלך, לדקויותיו, ליגונותיו ולשמחותיו, אתה מיד מתחיל “לעשות”:

הנה מצאתי את התקלות באוטו הנפלא שלי ולוקחים אותו למוסך מורשה שיתקן את הנצרך לתיקון וישפר את כל שטוב. צמיגים משופרים, מיגונים, הגברת עוצמת מנוע וכו’.

מצאתי שאני טיפוס 1 ומיד רוצה לבטל את הביקורת שבי.

מצאתי שאני טיפוס 3 ומיד רוצה להיות בשלווה נטולת עשייה.

מצאתי שאני טיפוס 6 ומיד אבטל את חרדותי.

וכן הלאה והלאה והלאה.

הרי האניאגרם מביא לנו רשימה מפורטת ומדויקת בלי די , אז יאללה מתקנים.

משנים רבות של לימוד והתבוננות ראיתי כמה חסרת שחר וחסרת תוחלת הגישה הזאת.

בספרים רבים מגיעה רשימת “עשייה” :

אתה 5 מתבודד – תתחיל להתרועע עם אנשים.

אתה 4 מבואס – תסתכל על חצי הכוס המלאה .

אתה 7 בטרנס – שב בבית ותעשה מדיטציה.

ועוד אוסף עצות תיקון עצמי שבעיני לא שוות את הנייר שנכתבו עליו.

אז מה אני בעצם מנסה להגיד, הרי כולם עומדים ומנופפים בשלט החוצות העקר מה לעשות??”

בנקודת זמן זו שאני נמצא בה ( ואולי יגיעו והלוואי ויגיעו וודאי ויגיעו – תובנות חדשות)

אני אומר משהו פשוט מאוד ומצד שני קשה מאוד:

“תתבוננוהפנו תשומת לב

“זה הכל?” עונים לי בתדהמה מזלזלת.

כן. זה הכל.

הקולות והשדים היו בהילולה כיוון שלא ידענו ולא ראינו.

מסיבה חסרת מעצורים וגבולות במרתף הפנימי שלנו שקולותיה מהדהדים במעשינו ובכל מרחב בחיינו.

והנה מגיע בעל הבית ( אתם ) ומאיר את כל האטרף המשתולל ואומר: “אני רואה אותך וגם אותך וגם אותך”.

I SEE YOU

אני מבין, הופך, לאני יודע.

וכאן אשמח לעצור.

המובן הטרנספורמטיבי העצום שיש לראייה ניכוחה אינו ניתן לשיעור

לא מדובר על הבנה אינטלקטואלית, רגשית או פיזית

מדובר על ידיעה שנוכחים בה כל האלמנטים האלה בהרמוניה.

“להיות נוכח” – על לימוד דרכו של גורדייף (מבשר האניאגרם למערב) בפסטיבל סרטים רוחניים

סרט ייחודי על דמותו של אילן עמית ממובילי דרכו של גורדייף בישראל, הוקרן השבוע במסגרת פסיטבל סרטים רוחניים בסינמטק תל אביב. עמית, מדען בכיר במוסד הישראלי, עסק במקביל בלימוד דרכו של גורדייף בקרב קבוצות תלמידים בישראל. גיאורג איוונוביץ גורדייף, מיסטיקן ואיש אשכולות יליד ארמניה, בן המאה הקודמת, אשר חקר אמיתות שנשתמרו במסורות קדומות המסבירות את חוקיות העולם ואת נפשו של האדם, ביניהן גם תורת האניאגרם. גורדייף היה הראשון לגלות את רזי האניאגרם למערב

הסרט “להיות נוכח” עוסק במסעו הרוחני של עמית אל מעמקי נפש האדם וחקר המושג נוכחות. מושג זה כפי שתבע גורדייף, מתייחס למצב של “ערות” לעומת מצב של “שינה בהקיץ” בו שרוי האדם רוב חייו. כשהאדם זוכר את עצמו, מודע לבחירותיו ואינו פועל מתוך אוטומט. היכולת לראות את “הכאן ועכשיו” כפי שהוא ולא כפי שאנחנו (ללא תיווכה של עדשת הטיפוס והסחות הדעת הנלוות לה).

העיסוק במושג נוכחות, אי הזדהות וזכירה עצמית הינם מעיקרי מורשתו של גורדייף. מושגים אלו הינם מושגי מפתח גם בלימוד העומק של מודל האניאגרם, המיטיב לתאר את נפש האדם. לימוד האניאגרם מחדד את הראייה באשר לעוצמות האדם כמו גם ערות למרחבי העיוורון שלו. כדבריה של המשוררת אגי משעול (מתלמידותיו של אילן עמית) בפתח הקרנת הסרט: “בקבוצות הלימוד התרקמה לה מודעות לחוסר המודעות שלנו”.

“מראה מקום” הינה חלוצה בתרגום חכמת האניאגרם ויישומיה בעולם הניהול והארגונים בישראל. אנו מאמינים כי היכולת ליצור “מקום רואה” מאפשרת לכל מנהל מרחב לצמיחה אישית והעצמת השפעתו על אנשיו וסביבתו הארגונית.

דמותו של היועץ הארגוני בעתיד – מפגש חשיבה אסטרטגית

צוות מראה מקום לקח חלק במפגש חשיבה אסטרטגית מרתק על דמותו של היועץ הארגוני בעולם עבודה משתנה בטווח של עשור או שניים קדימה. המפגש נערך במסגרת המסלול לתואר שני בפיתוח ארגוני של המכללה האקדמית עמק יזרעאל, בהובלתו של פרופסור משה שרעבי. מטרת הדיון היתה לגזור כיווני הוראה עתידיים של תכנית הלימודים לייעוץ ופיתוח ארגוני, כך שבוגרי המסלול לעתיד יהיו יועצים ארגוניים המצויידים בידע ובכלים הרלוונטים לעולם הארגונים העתידי.

במפגש השתתפו אנשי אקדמיה, יועצים ארגוניים ותיקים ומנהלים בכירים ממגוון חברות. כל אחד הביא עמו זווית ראייה ייחודית המשלימה פאזל של רעיונות, מגמות וצרכים של עולם העבודה המשתנה.

אז מהו ארגז הכלים הנדרש ליועץ הארגוני העתידי?

  • נדרשת ליועץ אוריינטציה עסקית והכרות עם מודלים עסקיים (היועץ הארגוני כסוג של business partner).
  • היכרות עם סביבות עבודה ארגוניות עדכניות כגון: סביבה אג’ילית, וירטואלית, גלובאלית.
  • ייעוץ בארגונים חברתיים והיכרות עם מגמות חברתיות בארגונים כגון: diversity וכד’.
  • דגש על פיתוח חשיבה רפלקטיבית (כלים לפיתוח תודעה רפלקטיבית, פסיכואנליזה ארגונית, אניאגרם וכד’).
  • הבנת מגמות המתפתחות בשוק העבודה כיום ובעתיד בעולם ובישראל בפרט.
  • Life long learning – הקניית כישורי למידה נדרשים בעולם עבודה משתנה.

אין ספק כי האתגר העומד לפיתחה של האקדמיה הינו התאמת תכנית הלימודים ליועצי העתיד, מגמות המשתנות באופן מתמיד.

לראשונה בישראל – קורס אניאגרם באקדמיה

קורס “ייעוץ למנהלים דרך האניאגרם” יוצא לדרך בשנת הלימודים הקרובה (תשע”ט) במכללה האקדמית עמק יזרעאל במסגרת לימודי תואר שני של פיתוח ארגוני.

הקורס מוצע לתלמידי שנה ב’ של תואר שני כקורס בחירה, במסגרתו יחשפו הסטודנטים ליישומי האניאגרם ככלי ייעוצי למנהלים המסייע להם לנווט ביתר חדות תהליכי ליווי, אימון וייעוץ אישי עם לקוחותיהם המנהלים.

זהו תקדים באקדמיה הישראלית, הפותחת שעריה לגישות חדשות אשר תרומתן לעולם הארגוני מוכחת בעולם ומעתה גם בארץ. לצד ספרות ענפה מהעולם על יישומי האניאגרם בארגונים, אציג בקורס גם מניסיוני המצטבר זה למעלה מעשור בליווי מנהלים ופיתוח תהליכי עבודה מובחנים באמצעות המודל.

תודה רבה לפרופ’ משה שרעבי, ראש מסלול M.A לפיתוח ארגוני על האמון וההזמנה ללמד במחלקתו.

לראשונה בישראל – קורס אניאגרם באקדמיה
לראשונה בישראל – קורס אניאגרם באקדמיה

סודות האניאגרם נחשפים במפגשי פיתוח מנהלים בנמל חיפה

שלושה מחזורים של מפגשי פיתוח מנהלי עבודה מסקטור התפעול (טרנספורט) ומאגף הציוד יצאו לדרך החודש בנמל חיפה. במהלכם נחשפים המנהלים לרזי האניאגרם המאירים את שגרת הניהול באור חדש. זיהוי הטיפוס האישי מלמד הרבה על אופי ההתנהלות שלנו ביום יום, מעצים איכויות ולא פחות חשוב מזה, מחדד את תשומת הלב לאזורי עיוורון ולדפוסים האוטומטיים שלנו שאינם משרתים אותנו בהכרח ומצמצמים את אפשרויות התגובה שלנו. כמנהלים המשפיעים על אנשים אחרים, יש לכך חשיבות יתרה.

הדיון הסוער (בארגון סוער לא פחות) שהציף לא מעט דוגמאות, נסב על המצבים בהם המודעות לטיפוס האישי של המנהל ושל העובד העומד מולו, יכולה לשנות תוצאות מובהקות בשטח.

אחד המנהלים המשתתפים בהדרכה, היטיב לחדד תובנה המעמיקה את תהליך הפיתוח האישי:

“לא רק שהאניאגרם משקף לי את עצמי כמראה, הוא גם מראה לי כיצד אוכל להשתפר ולהתפתח ובזה כוחו של המודל על פני אחרים”.

סודות האניאגרם נחשפים במפגשי פיתוח מנהלים בנמל חיפה
סודות האניאגרם נחשפים במפגשי פיתוח מנהלים בנמל חיפה
סודות האניאגרם נחשפים במפגשי פיתוח מנהלים בנמל חיפה

מסלולי קריירה – בשורה חדשה במשרד הבריאות

בימים אלו צוות “מראה מקום” שותף מטעמו של ארגון הג’וינט (אגף תבת לקידום תעסוקה), בעיצומו של תהליך בניית מסלולי קריירה, שמטרתו קידומם של עובדים בתפקידי כניסה במסגרת חטיבת בתי החולים הממשלתיים של משרד הבריאות.

במסגרת זו, נפגש השבוע צוות משימה ייעודי הכולל מנהלי משאבי אנוש מכמה מרכזים רפואיים מובילים, להגדיר מסלולים רלוונטיים המתמקדים בתפקידי מינהל ומשק, כוחות עזר ואחרים. תוצרי התהליך יכנסו ליישום כבר ב2019 מתוך כוונה לאפשר אופק תעסוקתי ארוך טווח לעובדים אלו ולמנוע עזיבה במיוחד בקרב בעלי תפקידים נדרשים.

מראה מקום מעורבת ביצירת מסלולי קריירה גם ברשת אסותא והתהליך צפוי להתרחב לכלל מערך הבריאות בדגש על מוסדות תחום הגריאטריה ובריאות הנפש.

מסלולי קריירה - בשורה חדשה במשרד הבריאות
מסלולי קריירה - בשורה חדשה במשרד הבריאות

גישת האניאגרם בייעוץ למנהלים – כנס באקדמיה

מודל האניאגרם קונה את מקומו בשנים האחרונות כגישה פורצת דרך בתהליכי ייעוץ פרטניים למנהלים בכל רמות הארגון. “מראה מקום” הינה מחלוצות הגישה בעולם העבודה בישראל בדגש על ליווי אישי למנהלים בכירים במגוון רחב של ארגונים. בכנס הנערך מטעם המכללה האקדמית עמק יזרעאל בשיתוף עם איפ”א בנושא “יחסי יועצים ומנהלים”, יוצגו מקרים מהשטח הממחישים גישות שונות של ייעוץ למנהלים ביניהם תרומתו של האניאגרם לשיח מקצועי זה.

שמח על ההזמנה לקחת חלק בפאנל היועצים בכנס, בו אשתף מניסיוני בעשור האחרון, לצד דיאלוג מפרה עם גישות ייעוציות אחרות. יהיה מרתק!

גישת האניאגרם בייעוץ למנהלים – כנס באקדמיה

האניאגרם כשפה מדוברת בחברה למתנ”סים

יישומי האניאגרם הופכים בשנתיים האחרונות לשפה מדוברת בקרב מנהלי החברה למתנ”סים. בכל מפגש אני מתמלא מחדש באושר גדול כשהקסם הזה קורה. אבחון הטיפוס האישי שופך אור על המניעים לפעולה ועל הבחירות שאנו עושים ועל אופי האניטראקציה שלנו עם הסביבה. בסביבת עבודה בה מוטמעת השפה, משהו בשיח הבין אישי משתנה: הופך לפחות ביקורתי, מרחיב את המציאות הנתפשת ומתוך כך גם את אפשרויות התגובה.

היום בהדרכה במחוז חיפה התמקדנו בנושא הנעת עובדים. הרבה אסימונים נופלים לאורך הדרך בהבנת האני והאחר: מאילו מוקשים עלינו להיזהר וכיצד לרתום אחרים למטרה משותפת. בין המשתתפים בהדרכה הפעם גם גיסתי המקסימה יפית, מנהלת אשכול גני הילדים במתנ”ס ליאו בק.

האניאגרם כשפה מדוברת בחברה למתנ"סים
האניאגרם כשפה מדוברת בחברה למתנ"סים
האניאגרם כשפה מדוברת בחברה למתנ"סים