“להיות נוכח” – על לימוד דרכו של גורדייף (מבשר האניאגרם למערב) בפסטיבל סרטים רוחניים

סרט ייחודי על דמותו של אילן עמית ממובילי דרכו של גורדייף בישראל, הוקרן השבוע במסגרת פסיטבל סרטים רוחניים בסינמטק תל אביב. עמית, מדען בכיר במוסד הישראלי, עסק במקביל בלימוד דרכו של גורדייף בקרב קבוצות תלמידים בישראל. גיאורג איוונוביץ גורדייף, מיסטיקן ואיש אשכולות יליד ארמניה, בן המאה הקודמת, אשר חקר אמיתות שנשתמרו במסורות קדומות המסבירות את חוקיות העולם ואת נפשו של האדם, ביניהן גם תורת האניאגרם. גורדייף היה הראשון לגלות את רזי האניאגרם למערב

הסרט “להיות נוכח” עוסק במסעו הרוחני של עמית אל מעמקי נפש האדם וחקר המושג נוכחות. מושג זה כפי שתבע גורדייף, מתייחס למצב של “ערות” לעומת מצב של “שינה בהקיץ” בו שרוי האדם רוב חייו. כשהאדם זוכר את עצמו, מודע לבחירותיו ואינו פועל מתוך אוטומט. היכולת לראות את “הכאן ועכשיו” כפי שהוא ולא כפי שאנחנו (ללא תיווכה של עדשת הטיפוס והסחות הדעת הנלוות לה).

העיסוק במושג נוכחות, אי הזדהות וזכירה עצמית הינם מעיקרי מורשתו של גורדייף. מושגים אלו הינם מושגי מפתח גם בלימוד העומק של מודל האניאגרם, המיטיב לתאר את נפש האדם. לימוד האניאגרם מחדד את הראייה באשר לעוצמות האדם כמו גם ערות למרחבי העיוורון שלו. כדבריה של המשוררת אגי משעול (מתלמידותיו של אילן עמית) בפתח הקרנת הסרט: “בקבוצות הלימוד התרקמה לה מודעות לחוסר המודעות שלנו”.

“מראה מקום” הינה חלוצה בתרגום חכמת האניאגרם ויישומיה בעולם הניהול והארגונים בישראל. אנו מאמינים כי היכולת ליצור “מקום רואה” מאפשרת לכל מנהל מרחב לצמיחה אישית והעצמת השפעתו על אנשיו וסביבתו הארגונית.



Skip to content