טיפוס 9 – משכין שלום

הרמוני, מגשר, נוח, מתון, נעים
9

טיפוס 9 בעבודה

רודפי שלום, הרמוניה והדדיות. שאיפה לזרום עם העולם בטוב ולהימנע ממתח שלילי


כמנהלים, טיפוסי תשע פועלים לרוב על מי מנוחות ובדרכי נועם. הם מכווני אנשים ומביאים איכות גבוהה של קבלה והקשבה לא שופטת, ויכולת לפשר ולגשר על פערים בין מגוון הקולות השונים. הם זקוקים להפוך עוד ועוד, בכל החלטה, על כל צדדיה, ועלולים להתקשות בקבלת החלטות מהירות ובפעולה תחת עומס ולחץ בתנאי סביבה משתנים. הם אינם נוטים לפיקוח נוקשה על אנשיהם. לרוב הם נמנעים ממצבי קונפליקט ועימות (שוברי הרמוניה מבחינתם), או ממצבים הדורשים מהם השקעת אנרגיה מרובה. במקרים כגון אלה, הם נוטים לדחות נקיטת פעולה והבעת עמדה, מקטינים מחומרת המצב, נמנעים מהצבת גבולות ומתערפלים לעצמם ולסביבה. לא אחת, היעדר אמירה ופעולה ניהולית ברורה מאפשרת התערבותם של גורמי כוח דומיננטיים אחרים בארגון. במיטבם, הם ממוקדים במטרותיהם ופועלים באופן אקטיבי ויוזם להשגתן בדרכים המאפשרות מצב בו “כולם מנצחים”.

טיפוסי תשע מביאים למקום העבודה הרמוניה, נינוחות, אופטימיות ויכולת קבלה. יכולתם לראות צדדים שונים לכל בעיה, להקשיב למגוון הקולות השונים בצוות, למצוא פשרה טובה וליישמה בדרכי נועם, מביאה לארגון ערך מוסף. למרות שקונפליקט גלוי בצוות עלול לעורר בהם קושי, הצורך שלהם לשמור על הסכמה כללית, מדרבן אותם לגשר על חילוקי הדעות ולהציע דרך של מכנה משותף המקובלת על הכול. יחד עם נועם ההקשבה והיעדר השיפוטיות שלהם, טיפוסי תשע משמשים, לעיתים קרובות, את “הדבק” המחבר בין כל אנשי הצוות וכתובת קשובה לכל פונה.

טיפוסי תשע זקוקים להגדרה ברורה של משימה ותפקיד, ומתקשים לפעול בתנאי עמימות, הפתעה, שינויים וקבלת החלטות מהירה. בהיעדר הגדרת תפקיד ברורה, הם מתקשים בקביעת סדרי עדיפויות ועלולים למצוא עצמם מתמקדים בשולי. הם נוטים להסתגל לסביבת העבודה בלי לנסות לשנותה ולהתאימה לצורכיהם. הם נעימי הליכות, נוחים, מתחשבים, שקטים בעשייתם, אינם תחרותיים ואינם באים, בדרך כלל, בדרישות או בטענות. לטיפוסי תשע יש יחס אמביוולנטי כלפי הממונים עליהם – מחד, הם מעדיפים לעבוד במבנה היררכי ברור, ומאידך, קשה להם לבצע עשייה שהם לא מסכימים עמה בפה מלא. תגובותיהם במצבים אלו מתאפיינות בדחיינות, התנהלות פאסיבית – אגרסיבית והתבצרות עקשנית בעמדותיהם.

טיפוסי תשע מעדיפים להתנהל בדרך סלולה ומוכרת, נוטים לנוחות ומתרחקים מקשיים ומעימותים עם עמיתים ועם הממונים כאחד. הם שותפים אהודים בצוות – משתפי פעולה, פועלים על מי מנוחות, זורמים עם המקובל ואינם מרימים, בדרך כלל, דגלי מחאה והתנגדות. הם נהנים מעבודת הצוות כל עוד אין בה מתח וקונפליקט, ואינם אוהבים שמאיצים בהם לפעול ולקבל החלטות במהרה. לעיתים, הרוגע המורגש בהם קשור גם ברושם כי להתנהלותם קצב מיוחד משלה, איטי יותר. רצונותיהם של טיפוסי תשע מעורפלים, ולא תמיד הסביבה יודעת לזהותם בבירור. שתיקתם או אי מחאתם עלולה להתפרש בטעות כהסכמה. לעיתים, הם עלולים למצוא עצמם נדחקים הצידה ע”י טיפוסים דומיננטיים אחרים.

איכויות אפשריות

  • אופטימיים, פועלים בדרכי נועם ועל מי מנוחות.
  • יכולת קבלה גבוהה – מגלים אמפטיה והבנה לדעות שונות.
  • בעלי מזג נוח ונעים, לא מעוררי התנגדויות ובעלי יכולת הסתגלות מהירה.
  • “זורמים” – מגלים גמישות ופתיחות לאנשים ומצבים שונים.
  • בעלי יכולת גבוהה לשיתוף פעולה ועבודה עם אנשים (שירות לקוחות).
  • שחקני צוות – מגשרים על פערים, מחברים בין אנשים, בולמי זעזועים, מוצאי פשרה.
  • אינם תחרותיים – לא באים יותר מדי בדרישות מעמד, כסף וכיוצ”ב.

מהמורות אפשריות

  • אינם דומיננטיים ונוטים לפסיביות.
  • עלולים לוותר על מה שחשוב להם.
  • מתקשים ל”חתוך” החלטות.
  • דוחים משימות.
  • מקדשים את ההרמוניה ולכן נמענים מקונפליקטים, ממזערים בעיות ומדחיקים.
  • מתקשים בקביעת סדרי עדיפויות, חסרי מיקוד.
  • מתקשים בהצבת גבולות ברורים.
  • מתקשים לתפקד במצבי עומס, לחץ, התנגדות ומתח.
  • נשארים באזור הנוחות – נמנעים מקשיים, מאמץ ונטילת סיכונים.
  • אינם בהירים ביחס לרצונם.

תיאור כללי

אנשים בעלי מניע פנימי עמוק מסוג זה (טיפוסי תשע), מעדיפים לראות את הנעים והנוח שבדרכם, נוטים להימנע מעימותים ולהתעלם מבעיות. הם בעלי כישרון להתחבר לכל אדם באשר הוא, לתווך בין צדדים שונים וליצור קשרים הרמוניים בין אנשים. ההרמוניה שהם יוצרים סביבם נשענת על אותה היכולת להתמקד בחיובי ובטוב בכל אדם. ביכולתם להבליט את קווי הדמיון הקיים בין אנשים ולטשטש, לעיתים עד כדי התעלמות – את קווי השוני. שלוותם הפנימית מקרינה על סביבתם ואינה מופרת, אלא לעיתים רחוקות.

בדרכי נועם

אופיים הנוח והעדין, יחד עם האנרגיה החיובית שלהם, משרים שלווה ונינוחות על הסובבים אותם. הם רגישים למתרחש בנבכי הזולת, ערים לרגשותיו ומסוגלים להתייחס ללא ביקורת לנקודות המבט שהוא מציג. עמדה אמפתית ולא ביקורתית זו, כמו גם הצורך להימנע מעימותים, מאפשרים להם לשמש מגשרים טובים. הם מסוגלים לראות את הצדדים השונים של כל בעיה ואת נקודות המבט השונות עליה, אך בו זמנית, הם עלולים לחוות קושי בהגדרת נקודת המבט שלהם עצמם.

טיפוסי תשע אופטימיים, מביטים על החלק החיובי בחייהם ומאמינים כי הכול מסתדר, בסופו של דבר, לטובה. הם מקבלים את המציאות כפי שהיא. אין בהם את השאיפה להמציא אותה מחדש, לשנות או לתקן אותה. לטיפוסי תשע אין דרישות רבות מהזולת, והם אינם מעוררים בעיות מיותרות. הם שומרים על הקיים ומתאפיינים באיזון פנימי ובהיעדר טלטלות רגשיות. יש בהם סבלנות וסובלנות רבה, והם לא כופים את רצונותיהם או את קצב חייהם על אחרים. ככלל, הם חסרי דרישות מוגדרות ודומה שהם מעדיפים להיסחף עם הזרם ולא להוביל אותו. הם מביעים את דעתם באופן שקול, רגוע ולא פוגע, ועלולים לחוש שלא בנוח כשתשומת הלב מופנית אליהם. לעיתים הם נוטים להמעיט בערך עצמם כאשר מביעים דעתם.

הרמוניה וערפול

לא פעם נטייתם של טיפוסי תשע להיות קשובים לזולת, באה על חשבון ויתור סיפוק הצרכים שלהם, ובלבד שההרמוניה לא תופר. הרמוניה זו מאפשרת לבני שיחתם לחוש בנועם במחיצתם, אולם יחד עם זאת, הם מתקשים לדעת מה מתחולל בנפשם של טיפוסי תשע, מהי באמת עמדתם או מהו רצונם הברור. ואכן, מהות מרכיבי החיים עלולה להתערפל בקרב טיפוסי תשע. עובדה זו באה לידי ביטוי בהיעדר סדרי עדיפויות ברורים, התפזרות ועיסוק בכמה עניינים בו זמנית, ללא מיקוד וסדר. גם כשניצבת בפניהם משימה חשובה, הם עלולים לשקוע בענייני היומיום ולא לטפל בה כלל. דחיית עשייה מכל סוג היא מאפיין מובהק בהתנהלותם וביטוי נוסף לשכחה הפנימית הקיימת אצלם.

בין נוחות לפעולה

לרוב, טיפוסי תשע מתנהלים מכוח האינרציה. התנהלות זו מקשה עליהם להוציא מהכוח אל הפועל מאווים, רצונות ותכניות. הם מתקשים להביא עצמם לכדי פעולה, וכן להפסיק או לשנות פעולות והרגלים קיימים. כיוון ששינויים מחייבים עשייה מכוונת ומעצם טבעם הם טורדי שלווה, טיפוסי תשע עושים כל מאמץ כדי להימנע משינויים במערכות היחסים, במקום העבודה, ובכיוון הכללי בו זורם נהר חייהם.

טיפוסי תשע נוטים להזניח את חייהם הפנימיים ואינם מקדישים תשומת לב לרגשותיהם, לתחושותיהם או לנחוץ להם. כנגד התחושה שמשהו מהותי חסר או לקוי בחייהם, טיפוסי תשע מתגוננים בהרדמה עצמית, התעלמות, הדחקה ועיסוק בפעילויות מסיחות דעת. הסחת הדעת היא מנגנון מרכזי דרכו הם מתמודדים עם השפע שהחיים מזמנים לעשייה, שינוי ומימוש, המאיימים על שגרת חייהם הנוחה.

טיפוסי תשע אינם מתכוונים לפגוע או להקשות על זולתם, הצעות המופנות מאנשים עמם הם באים במגע, לשיתופי פעולה עסקיים, בילויים או כל עניין אחר, ייענו בחיוב ויילוו במחשבה שאכן כדאי ורצוי, אך הרצון לפעולה עשוי להתמוסס אל תוך “מרחב השינה” בו הם חיים, מרחב הנוחות שמאפשר להם סוג של הגנה מפני עימותים, משברים, קושי ושינוס מותניים שקשה להם לביצוע.

בהירות פנימית וכלפי חוץ 

טיפוסי תשע המרגישים מאוימים מדרישות הזולת, יעדיפו להניח דעתם בצד, להקשיב ולעיתים אף להסכים באמירה שלכאורה נשמעת ברורה. אך לאחר מכן, יטשטשו את אותה השיחה ויפעלו אחרת, לא כי רצו לחבל בתכנית, אלא כי החיים בהמשך השבוע לא הניעו אותם לעשייה, הם עצמם כלל לא בטוחים לגבי עמדתם בנושא ויתרה מכך, אין בהם את האנרגיה להחליט, בינם לבין עצמם, באמת מהי.

חוסר היכולת שלהם להביט על רצונותיהם, יחד עם הקושי להתעמת מול דרישה ודעה מנוגדת, גורמת להם להתעלמות שעלולה להתפרש כחוסר אכפתיות, חוסר רצון ולייצר כעס ואכזבה בקרב יקיריהם. אלה עלולים לפרש את התנהגותם של טיפוסי תשע כחוסר אכפתיות ואף כזלזול. למרות שלא ניכר כלפי חוץ ועל פי רוב גם נסתר מעיניהם, הפער בין רצונם האמיתי לבין הזרימה בתלם, עשוי לאצור בתוכם כעס, סגור אך נוכח ונושם, עמוק מאד בנבכי נפשם, ועלול לייצר התנהגות פסיבית – אגרסיבית.

במיטבם, תשע ניחנים בכישרון לזרום עם החיים ולהשרות מידה רבה של שלווה, קבלה, הרמוניה ואופטימיות על סביבתם. נעים לשהות במחיצתם. הם קשובים, אמפתיים ומאפשרים לזולת לבטא את עצמו בחופשיות ללא איום וביקורת. תשע ברורים בעמדותיהם, רצונותיהם ותחושותיהם כלפי עצמם וכלפי הסביבה, נמנעים מהסחות דעת ופועלים באופן אקטיבי ויוזם למימושם. לשם כך, הם מוכנים להתמודד עם חוסר הנוחות הפיזית והמנטאלית הכרוכה בכך ואף להתעמת. 

דמויות מוכרות: (התייחסות לדימוי התקשורתי)

בוז’י הרצוג, לאה שבת.

Skip to content