טיפוס 5 – מעמיק ידע

חושב, אינטלקטואל, צופה/מתבודד, מומחה, יסודי
5

טיפוס 5 בעבודה

שאיפה ליסודיות בחקר אתגרי ידע וחשיבה תוך ניתוק ממעורבות רגשית עם הסביבה


כמנהלים, טיפוסי חמש חותרים להעמקת הבנה, ניתוח יסודי ופענוח בעיות. הם ממוקדים בנושאים אותם הם מבינים לעומק ומצויים פחות במרחב ההתנהלות הבינאישי. למרות רגישותם הגבוהה, הם עלולים למצוא עצמם במבוכה גדולה בדיאלוג פתוח וחושפני עם הזולת, ונתפסים כמנהלים מרוחקים, מתבודדים וקרים. הם זקוקים לשקט ולמרחב פרטי, ומגלים חוסר סבלנות וסובלנות (לעיתים אף תוקפנות) להפרעות ולפריצת גבולות הזמן והמרחב הפרטי שלהם, לשטחיות ולשליפת תשובות שאינן מבוססות. הם מתקשים נוכח עובדים הנזקקים רגשית ונתלים בהם, ונמנעים בעצמם מתלות באחר. טיפוסי חמש נוטים להיות שתקנים, קצרים וחדים. לעיתים דווקא יאריכו בדיבור ויגלשו ל”חפירה” ותחכום יתר.           

טיפוסי חמש מביאים עמם יכולות גבוהות של חשיבה, ניתוח, חקר ועומק אינטלקטואלי למקום העבודה, וזקוקים למרחב פרטי ושקט משלהם. הפרטיות חיונית מבחינתם היות והיא מאפשרת להם להתרכז ללא הסחות דעת ומצמצמת את היקף האינטראקציות עם הזולת. הם מסתפקים במועט, קנאים לזמנם ואינם רוצים לבזבז אותו על הבלים כגון בירוקרטיות, שיחות בטלות, מפגש חברתי ושאר “רעשים”. הם חשים שהזמן קצר, המשאבים מוגבלים והמלאכה מרובה.

רמתם האינטלקטואלית הגבוהה, כושר הריכוז, הניתוח, ההפשטה וההעמקה שלהם, הינם נכס חיוני לכל מקום עבודה. טיפוסי חמש מקדישים למשימותיהם את מלוא תשומת הלב תוך שימוש במשאביהם המנטאליים לחיפוש אחר פתרונות. ככל שהתחום מוכר פחות ודורש חקירה מעמיקה יותר, כך יגדל בו העניין. מטרתם “לפצח” את הבעיה. עבורם, יישום הפתרון והוצאתו לפועל משניים בחשיבותם.

טיפוסי חמש מקבלים החלטות רק לאחר ששקלו ובחנו בעיון את כל האפשרויות, העובדות והידע בתחום, ולעולם לא ישלפו תשובות חסרות בסיס. הם אינם נוטים לקבל החלטות באופן ספונטני, מהיר ורגשי, ונזקקים לזמן מחשבה ממושך הנתפס לעיתים בעיני אחרים כמיותר. אך לאחר הבחנתם, הם מטיבים להגדיר בעיות ורעיונות בצורה חדה ומדויקת בלי “לעגל פינות”, או להיסחף אחר רגשות.

לחמש רגישות גבוהה ביותר לסביבתו והוא ער לניואנסים בהתנהגות הזולת, אך לא תמיד יודע כיצד להגיב מולם. הוא אינו בקי בנורמות החברתיות המקובלות וחסר את המיומנויות החברתיות להשתלבות. אינטראקציות חברתיות הומות, מרובות גירויים רגשיים וקודים חברתיים ידועים (כגון: ישיבות מרובות משתתפים, אירועי חברה, טקסים וכד’), גורמים להם להצפה והם מתקשים להגיב באופן “הנכון”. לפיכך, הם מעדיף להימנע מכל אלה, להישאר במרחב מוכר ולצמצם את מעורבותם בקשרים חברתיים במקום העבודה. טיפוסי חמש יתקשו במתן שירות ואינטראקציה תובענית מול לקוחות. הם יעדיפו לשלוח דוא”ל לאיש הצוות היושב בסמוך להם, מאשר לשוחח עמו פנים אל פנים. הם אינם נותנים דעתם לענייני אווירה, מותרות, מראה חיצוני וגינונים חברתיים, ומביעים בנימוס את חוסר העניין שלהם במה שנתפס בעיניהם כ”זוטות”.

איכויות אפשריות

  • בעלי יכולות מנטאליות גבוהות : ניתוח, חקר, מיפוי, חשיבה לוגית, העמקה והפשטה.
  • מסתפקים במועט.
  • שקועים בעבודתם, נחושים לפצח את אתגר הבעיה.
  • אינטליגנטיים, בעלי ידע רחב ומבוסס, מומחים בתחומם.
  • מתנהלים בקור רוח, החלטיים ושקולים – אינם נבהלים מאתגרים ומחוסר הסכמה.
  • מגדירים בעיות בצורה חדה, מדויקת וברורה. אינם “מעגלים פינות” ולא נסחפים רגשית.
  • בעלי רגישות בין אישית גבוהה.
  • לא מחפשים למצוא חן ואינם מושפעים מלחץ חברתי.

מהמורות אפשריות

  • מתקשים במיומנויות תקשורת בינאישית ספונטנית, זורמת, מקרבת, מכילה וחמה.
  • עלולים להתקשות בשירות לקוחות המצריך אינטראקציה ישירה ואינטנסיבית לאורך זמן.
  • נוטים לאיסוף מידע, בחינה וניתוח יתר – עלולים לעכב קבלת החלטות וכניסה לפעולה בשל כך.
  • לעיתים “חופרים” מדי, וכחנים – מתישים את בני שיחתם, מדברים גבוה ובסרבול יתר.
  • לא תמיד מבינים את המוסכמות החברתיות המצופות בסיטואציות שונות.
  • גישתם המדעית אינה מעניקה מענה לצרכים הרגשיים של צוותם.
  • מעדיפים אינטראקציות “יבשות” כגון שימוש בדואר אלקטרוני על פני מפגשים אישיים וישיבות.
  • מתנתקים וזקוקים למרחב שקט לבדם.
  • נמנעים ממעורבות חברתית או אישית – נתפשים לפעמים כבלתי נגישים או מרוחקים.
  • מתקשים להכיל את רגשות הסובבים.

תיאור כללי

אנשים בעלי מניע פנימי עמוק מסוג זה (טיפוסי חמש), הינם מתבודדים באופיים, מכונסים בתוך עצמם. נטיית לבם מושכת אותם לצפות בחיים יותר מאשר לקחת בהם חלק. יש להם צורך חזק לשמור על עצמאות ומרחב פרטי, אי מעורבות וריחוק מהסובבים.

טיפוסי חמש אינם מתנהלים באופן ספונטני ורוב פעולותיהם מחושבות ומתוכננות מראש. חוסר ביטחון וחשש מלווים את צעדיהם, וצבירת ידע הוא הכלי שלהם לרכישת ביטחון. הידע הנצבר הוא ברובו אינטלקטואלי. ידע המבוסס על התנסות חוייתית, פיזית או רגשית, פחות נגיש להם.

להבין לעומק

טיפוסי חמש הם החוקרים, המדענים, אנשי הרעיונות והמחשבה המופשטת. הם לומדים כל נושא לעומקו ובאופן יסודי ביותר, וניחנים בראייה חדשנית ומקורית אשר נובעת מתוך הבנה עמוקה של הבעיות והאתגרים הניצבים בפניהם. הם נוטים להתמקד ולהתמחות בתחום מסוים אותו הם חוקרים לעומק ובו הם מנסים להצטיין. העולם נתפס כמאיים ולא מובן עבורם, והמחשבה שהם שולטים לפחות בתחום אחד, אזוטרי ככל שיהיה, מעניקה להם תחושת ביטחון ויכולת להתמודדות.

טיפוסי חמש מפגינים פתיחות רבה לידע חדש. הם ניחנים ברגישות גבוהה, ביכולת הקשבה לזולת ובכישרון להעניק מחוכמתם ומתובנותיהם ללא מעורבות יתר, ובלי להיות מושפעים נפשית. בעולם המחשבה הפנימי שלהם, הם חשים בטוחים ובעלי יכולת. תחושות אלו לרוב זרות להם במגעיהם עם הסובבים.

שומר מרחק

טיפוסי חמש נוקטים בהתנתקות שמקורה בהנחה כי מוטב להם להתרחק מהעולם. חמש מעדיפים להישאר בצד, להביט, לחקור ולנסות להבין. הם ישובו ויבחנו את תוצאות עבודתם וימצאו עוד ועוד נושאים הדורשים שיפור ודיוק. החשש שלהם מפני מעורבות והצפה, מגביר את הצורך שלהם להתכונן מראש, שכן מעורבות אמיתית מצריכה יכולת תגובה מיידית ויכולות רגשיות משוכללות שאינן נגישות להם. לפיכך, הם מעדיפים להישאר במרחב הפרטי והמוכר להם, ולעיתים רחוקות יסכימו לאפשר פריצה של גבולותיו או לעשות דבר שאינם חפצים לעשותו.

יחד עם התנתקותם מהסביבה ומהאנשים, טיפוסי חמש מתנתקים גם מרגשותיהם.  לרוב, הם מתנהלים בשקט, בלי לזעוק את מצוקתם ומניחים לחיים לחלוף על פניהם, נוגעים לא נוגעים בהם.

כמיהתם של טיפוסי חמש להסתגר ולהסתפק בעצמם, רצונם באוטונומיה ובחופש (לא רק מהסביבה אלא גם מרגשותיהם), משמשת מוטיב מרכזי בחייהם.

תחושת הביטחון שטיפוסי חמש זקוקים לה כל כך, מתאפשרת להם מתוך המרחב המנותק, התחום והפרטי שהם יוצרים לעצמם – מרחב שמעטים, אם בכלל, מורשים להיכנס אליו. יותר מכל, טיפוסי חמש זקוקים לפינה שקטה ואישית שתהיה שלהם בלבד, בה יוכלו להתכנס כמו שבלול בתוך ביתו.

מסתפקים במועט

הם אינם זקוקים לנוחות פיזית ומסתפקים במועט. טיפוסי חמש משתדלים למנוע את בזבוז המשאבים העומדים לרשותם. עקב כך הם קנאים מאד לזמנם. תחושת צניעות אופפת אותם, לעיתים על סף סיגוף. מקרר כמעט ריק, חפצי מותרות מועטים וספרים רבים מאפיינים את מרחב המחייה שלהם.

הם מסוגלים להיות לבדם, ללא צורך בחברה ובאינטראקציות אנושיות. מוסכמות וגינונים חברתיים אינם תופסים מקום חשוב בסדר העדיפויות שלהם, הם לא מחפשים טובות הנאה כלכליות, מעמד או הכרה בהישגיהם.

טיפוסי חמש אינם אוהבים להישען על הזולת ולהסתייע. הם שומרים את מחשבותיהם ורגשותיהם לעצמם, ולא חולקים אותם עם הזולת אלא לעיתים רחוקות. גם כאשר הם יוצרים מערכות יחסים יציבות וחמות, הם ממשיכים לשמור בקנאות על פרטיותם.

למרות שהם משדרים ריחוק וחוסר מעורבות, רגשותיהם עמוקים. הם ניחנים ברגישות גבוהה מאד לזולת שאינה באה לידי ביטוי חיצוני גם כאשר הם עצמם חשים נפגעים. ריסון עצמי מוערך מבחינתם יותר מאשר הפגנת הרגש.

טיפוסי חמש, הנרתעים ממעורבות בחיי אנשים אחרים, אינם מתאפיינים בחיים חברתיים סוערים ועתירי מפגשים. אם בכל זאת, בעל כורחם, הם משתתפים במפגש חברתי הומה, קרוב לוודאי שיעדיפו לצפות במתרחש מהצד.

במיטבם, טיפוסי חמש נפתחים לזולת ולמעורבות רגשית עמו, ומסוגלים ליצור מרחב תקשורת רגשי (ולא רק שכלתני) גלוי, יוזם, אינטימי וחם. הם מתגלים כאנשים מרתקים, שמנסים להבין את העולם סביבם, מלאי ידע, סקרנים ובעלי מחשבה מעמיקה וחדשנית. רגישותם הגבוהה במיוחד, ההתנהלות השקטה והחוכמה העמוקה שלהם, מאפשרות איכות גבוהה של שיח ומפגש בינאישי קרוב.

דמויות מוכרות: (התייחסות לדימוי התקשורתי בלבד)

עידן רייכל, שלמה בראבא בתפקיד האב בסרט “הערת שוליים”, רונה קינן.

Skip to content