טיפוס 4 – מחפש משמעות

אינדיבידואליסט, רומנטיקן, יצירתי, מיוחד, מלנכולי
4

טיפוס 4 בעבודה

כמהים לעומק בעולמם הפנימי ובקשר עם עמיתיהם. זקוקים למרחב הבעה אותנטי של רגשותיהם האישיים 


כמנהלים, הם יצירתיים, בעלי עומק רגשי ובוחנים את המתרחש ברבדים שונים של משמעות. חשוב להם ליצור עניין ואתגר בעבודה, ולהעניק מגע אישי ההופך את הטריוויאלי והאפור למיוחד וצבעוני. הם עלולים להיות מרוכזים בעצמם, בשל סערות רגשיות פנימיות שהם חווים, ליצור דרמה על פני השטח ולהפוך פשוט למורכב (ולעיתים למסובך מדי). לא פעם יקראו תיגר על שגרת הארגון, על החוקים והנורמות, ויחפשו את הדרך להטביע חותם מקורי ולמצוא משמעות בכל עשייה.  

טיפוסי ארבע מביאים למקום העבודה יצירתיות, דמיון, עומק רגשי ומקוריות השקפה בנושאים שונים. הם מיטיבים לתפקד בסביבת עבודה המאפשרת להם לבטא את ייחודיותם. עבודה חד- גונית, אפורה או חסרת משמעות מעוררת בהם תסכול רב. כחלק מיצירת אתגר ועניין, הם מוסיפים זווית ראייה אישית והופכים ל”מעניין” גם את מה שנראה על פניו כרגיל. טיפוסי ארבע מתייחסים ברצינות למשימות שלקחו על עצמם, אבל העיקר מבחינתם אינה המטרה, אלא הסיפוק הרגשי שמעניקה להם העשייה עצמה.

טיפוסי ארבע הם אינדיבידואליסטים ולכן מיטיבים לפעול לבד יותר מאשר בצוות. חשוב להם להרגיש מיוחדים, לזכות בתשומת לב רבה ולקבל מרחב לביטוי רגשותיהם. נטייתם להתרחק מעשייה שהיא “כמו כולם” והצורך להפגין מקוריות מחשבה ופעולה, גורמים להם להיראות מתנשאים. הם מבקשים שייכות, אך מתביישים בשונות שלהם.

בעבודה קבוצתית, לרוב תופנה תשומת לבם לאופן בו רואים אותם ומה חושבים עליהם, עד כדי הסחת דעת מהעשייה עצמה. הם ימצו את יכולותיהם בצוות בו לכל אחד תחום פעילות מוגדר לפעילות עצמאית.

טיפוסי ארבע ערים לאווירה סביבם ורואים גם את מה שסמוי מהעין. הם מעדיפים לשמור מרחק ולא להיטמע ב”המון” ויוצרים הפרדה בין החיים האישיים שלהם לבין עבודתם. חשוב להם להישמע וכן להרגיש כי תרומתם היצירתית, הייחודית והמקורית נלקחת בחשבון. במידה ודעתם אינה זוכה להתייחסות מספקת, הם עלולים להתבלבל ולחוות זאת כדחייה אישית. זאת ועוד, הם חווים את המציאות דרך משקפי עולמם הרגשי ועלולים לבלבל בין רגשותיהם על המציאות לבין המציאות עצמה.

טיפוסי ארבע מתקשים להסתיר את רגשותיהם ונוטים למצבי רוח משתנים, סערות רגשיות ודרמה. לעיתים, מצב רוחם הקודר ושקיעתם בעצבות עלולים לפגוע בתפקודם ובאיכות עבודתם. מתוך מודעות עצמית גבוהה ו”חפירה” מתמשכת בנבכי פנימיותם, הם עסוקים בהשוואות ובבדיקת ערכם העצמי ביחס לאחרים.

הכמיהה אחר הבלתי מושג מבחינתם, מביאה באופן מתמיד לתחושת חוסר ואי שביעות רצון. הם מתקשים ליהנות מה”יש” שברשותם ולמצות את הטוב מהקיים, ונכספים למצוא את מבוקשם “אילו רק יכלו” במקום אחר – בתפקיד אחר, מקום עבודה אחר, בוס אחר וכד’.

איכויות אפשריות

  • בעלי חשיבה יצירתית לפתרון בעיות: ראייה ופרשנות מקורית.
  • עומק רגשי לקליטה והבנה של ניואנסים במישור הגלוי והסמוי בקרב אנשים ומצבים בסביבת העבודה.
  • אמפתיים ובעלי יכולת הבנה כלפי הזולת.
  • מעניקים עומק וגוון ייחודי גם למטלות היומיום.
  • עצמאיים, אינדיבידואליסטים, מביאים את ייחודיותם האישית אל שולחן העבודה.

מהמורות אפשריות

  • רואים דרך משקפי הרגש ופועלים לפיו, לעיתים עד כדי עיוות המציאות הקיימת.
  • מאבדים עניין כשהמטרה הושגה, כשהשגרה משתלטת או כשמאבדים את ייחודם.
  • מתקשים להשלים משימות הנתפשות בעיניהם כאפורות.
  • נוטים לקפריזות, למצבי רוח סוערים, לתגובות דרמטיות ומוגזמות, ולנטייה לדכדוך ושקיעה בתהומות הנפש של עצמם.
  • מתקשים לעבוד בצוות, להיות חלק מהקבוצה “כמו כולם”.
  • בעלי צורך בייחודיות היוצרת ריחוק ונתפסת כהתנשאות.
  • נפגעים בקלות יחסית- נוטים לקחת אישית דברי ביקורת ומשוב.
  • עלולים לפתח קנאה ותחרותיות שאינה בריאה לעצמם או לארגון.

תיאור כללי

אנשים בעלי מניע פנימי עמוק מסוג זה (טיפוסי ארבע), חווים עצמם כשונים מהותית משאר בני האדם. הם תופסים עצמם כאנשים מיוחדים ותחושה זו מהווה חלק משמעותי בזהותם. רגשות הם הכוח המפעיל את טיפוסי ארבע. הם סבורים שהעומק הרגשי שייך להם בלבד וכי איש אינו יכול להבינו ולהעריכו. הם נוטים לדרמטיזציה במקום לבטא את רגשותיהם בפשטות ובישירות.

מודעות עצמית ועומק רגשי

רמת המודעות העצמית שלהם גבוהה, כך שבאופן יחסי, הם מכירים את יתרונותיהם וחסרונותיהם היטב. ההזדהות שלהם עם רגשותיהם הופכת אותם לבעלי מזג סוער ולבלתי צפויים. האינטנסיביות הרגשית מקבלת אצלם ביטויים שונים והם נוטים לקפריזות ולמצבי רוח משתנים בתדירות גבוהה.

טיפוסי ארבע הם אנשים מקוריים ויצירתיים, הניחנים בחוש אסתטי מפותח. הם נוטים למבט מעמיק על החיים ולהגות על טבעם ועל המשמעויות שהם נושאים בחובם. טיפוסי ארבע ניחנים באינטואיציות מפותחות ובהשקפה מקורית וחדשנית על סיטואציות יומיומיות. לעיתים הם נחווים ע”י הסביבה כמיוחדים ושונים בנוף “הרגיל”.

תחושת שונות ומיוחדות

טיפוסי ארבע הינם אינדיבידואליסטים מתוך בחירה ומסוגלים לבלות זמן רב לבדם. חשוב להם למצוא את מקומם בחברה בעזרת הבלטת הייחודיות שלהם. בשל מאמציהם להיראות מיוחדים, הם עלולים לשדר ריחוק והתנשאות בסיטואציות חברתיות, בזמן שבתוכם, הם חשים חוסר ביטחון וחשש שמא לא יתקבלו לקבוצה.

הם בעלי יכולת להבחין בניואנסים דקים מאד במצבם הרגשי. הם רוצים ומוכנים להשקיע אנרגיה רבה בחקר עולמם הפנימי ומעוניינים לחוות כל מה שנמצא בתוכם, לטוב ולרע, לא אחת תוך שימוש בחוויות היומיום ככלי לחקר המעמקים שלהם.

מתוך המודעות העצמית הגבוהה שלהם, טיפוסי ארבע רוצים ודורשים מעצמם לחיות חיים בעלי משמעות. הם חוקרים לעומק את עצמם ואת ההתרחשויות בחייהם, ומגלים יכולת ליצור קשרים משמעותיים ובעלי תוכן עם זולתם. הם מצפים מהזולת לפתיחות, לגילוי לב ולחשיפה רגשית, ומציעים זאת בעצמם בשפע. הם רגישים למצוקות הזולת ויודעים להציע תובנות ותמיכה תוך הפגנת אמפתיה עמוקה.

התחושה הפנימית העמוקה והעקבית ביותר שמלווה את טיפוסי ארבע היא, שמשהו מהותי חסר בחייהם. תחושה עמוקה זו, של אי שביעות רצון, משפיעה על הדרך בה הם רואים את עצמם, את תכונותיהם, את מעמדם ואת מערכות היחסים שלהם. הם מקנאים במה שיש לאחרים ואינו מושג עבורם, משתוקקים למה שאין להם ומתעלמים ממה שמצוי בידם.

שקיעה לדכדוך

תחושת החסר המתמדת של טיפוסי ארבע מזינה את המלנכוליה (קדרות/עצבות), שבה הם נוטים לשקוע. חיי היומיום השגרתיים אינם מעניינים אותם והם מחפשים דרמות, כאב, אהבות נכזבות, או לחלופין קשר של אהבה עמוקה, אשר יפתור את כל בעיותיהם. המלנכוליה מעניקה להם תזכורת מתמדת לכך שמשהו חסר, ובאופן בלתי מודע גם מאפשרת להם להישאר בסערת רגשות כמעט תמידית. לא תמיד המלנכוליה גלויה לעין ופעמים רבות, מאחורי החזות השמחה, הם חווים עצב וייאוש.

טיפוסי ארבע נוטים להאשים את עצמם על תחושת החסר שלהם. החיפוש אחר הפתרון הוא חיצוני בדרך כלל. בסבלם הם תובעניים כלפי הסביבה ומבקשים למקד לעברם את תשומת הלב. הם מתקשים להרפות מהעיסוק שלהם בסבל, שכן במובנים רבים הוא המעניק להם את זהותם כ”מיוחדים”.

כמיהה לבלתי מושג

הגעגועים העמוקים לאלמנטים בלתי מושגים, תופסים חלק משמעותי ברגשות האופייניים את טיפוסי ארבע. הם עלולים לחוש געגועים למקום אחר, לעבר אידיאלי, לעתיד מופלא שנראה בהישג יד אך לעולם אינו מגיע, ליכולת ביצוע או יכולת רגשית של אדם אחר, ובעיקר לאהבה מושלמת. אהבה שתביא פתרון למצוקות חייהם ותאפשר להם לממש את כמיהתם למעמקים ולגבהים שאליהם הם משתוקקים.

לעיתים קרובות, הגעגועים לרעיון מסוים חשובים לטיפוסי ארבע יותר מאשר מימושו. גם כאשר הם יוצרים מערכת יחסים אינטימית עמוקה ומספקת, תשומת הלב שלהם תתפוס דבר אחר בחייהם כחסר או כבעייתי. הם משמרים את תחושת חוסר הסיפוק מתוך אמונה שכל דבר יכול להיות מעט יותר טוב, מעט שונה. לרוב יאמינו כי ייתכן שבעקבות השינוי יזכו, סוף כל סוף, באושר.

במיטבם, טיפוסי ארבע הינם יוצרים מקוריים וייחודיים (אמנים), שהשראתם באה להם לא בהכרח רק ממקומות של סבל ודכדוך. הם מבטאים עומק רגשי גדול, מבחינים בדקויות והשיח עמם עמוק ורב משמעות. הם אינם חווים פגם בעצמם ואינם מאפשרים לסערות הרגש לטלטל אותם. הם מתפקדים במלואם בכל תחומי החיים ה”מרתקים” ו”האפורים” כאחד, מתוך עניין וסיפוק עצמי. הם פועלים באיזון רגשי ללא דרמות מוגזמות, שוקעים פחות במצולות העצב, ממוקדים ושמחים במה שיש בידם בהווה. 

דמויות מוכרות: (התייחסות לדימוי התקשורתי בלבד)

אביב גפן, אפרת גוש, וורג’יניה וולף, יהודה פוליקר, דליה רביקוביץ, לאה גולדברג, תרצה אתר, ארכדי דוכין

Skip to content