טיפוס 2 – החבר המסייע

נדיב, חם, תומך, עוזר, מקריב
2

טיפוס 2 בעבודה

שאיפה להתחבב על הזולת ולהתחבר לצרכיו, תוך ניסיון לתמרן בין אינטראקציות יומיומיות.


 

טיפוסי שתיים הם מנהלים הקשובים לצורכי אנשי הצוות. רווחתם של הכפופים להם חשובה בעיניהם לא פחות מהשלמת המשימה. יש להם צורך במעורבות רגשית ובמערכות יחסים חמות בעלות משמעות עם הזולת. הם ינהלו מערכות יחסים תומכות עם עובדיהם וימצאו עצמם, לא פעם, בעמדת היועץ. לעיתים, הם עלולים להיקלע לקונפליקט בין הצורך להציב גבולות נדרשים בתחומי המשימה והארגון, לבין הצורך לא לפגוע ברגשות הזולת וביחסיהם עמו, למצוא חן ולרצות.        

יחסי האנוש, השמחה והאנרגיות החיוביות של טיפוסי שתיים, הינם נכס במקום העבודה. הם בעלי יכולת ונכונות לתמוך ולסייע לעמיתים, ממונים וכפיפים. טיפוסי שתיים רגישים לאקלים הארגוני ולמערכות היחסים במקום העבודה ומכוונים ליצירת הרמוניה אנושית סביבם, יותר מאשר לנושאים טכניים ונתונים “יבשים”. ערנותם לצורכי הסובבים, גם אם אינם גלויים על פני השטח, מאפשרת להם להציע תמיכה ועזרה עוד בטרם התבקשו לכך. טיפוסי שתיים משתדלים להימנע ממצבי עוינות ומנסים לחתור לשיתוף פעולה ע”י הגשת עזרה, ייעוץ, מתן אוזן קשבת והבעת תמיכה. הם נחמדים, אדיבים, חמים, מחמיאים ומשקיעים מאמץ כדי לגרום לזולת להרגיש טוב עם עצמו.

טיפוסי שתיים פועלים היטב בתחום שירות הלקוחות. הם מגלים יחס אישי (לעיתים אף מעבר לצו התפקיד), אדיבים וקשובים לצורכי הזולת. טיפוסי שתיים משמשים, במקרים רבים, כיד ימינו של הבוס הגדול, כאנשי סודו, כעוזרים אישיים ומנהלי יומן הפגישות.

טיפוסי שתיים הינם עובדים מצוינים במידה ומוקירים את פועלם ולא לוקחים את עזרתם כמובן מאליו. למרות שלא יבקשו יחס מיוחד וידחו עזרה כאשר תוצע להם, חשוב להם להיות במרכז תשומת הלב ולזכות בהתייחסות אישית, חמה ומעריכה. יותר משהם רוצים בתמורה חומרית, הם זקוקים לחוש כגורם חשוב וכמשאב נחוץ בעולמו של הזולת, כאנשי מפתח משמעותיים במיוחד. כאשר תפקידם מקבל גוון אישי ומשמעותי בעיני זולתם, הם מעניקים עזרה ללא סייג (ובמידה רבה מגדירים את גם ערכם דרכו).

לאורך זמן, המכוונות לצרכי הזולת וחוסר תשומת לב מתמשך לצרכים שלהם, לצד הקושי לסרב לבקשות ופעלתנות היתר המאפיינת אותם, עלולים להביא את טיפוסי שתיים לשחיקה, לאפיסת כוחות ו”להתרוקנות”. במקרים בהם הם חשים מנוצלים, הם עלולים להגיב בתוקפנות הנובעת מתחושת קורבנות. זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהתחשבנות על כמות הנתינה שלהם לעומת המעט שקבלו בתמורה. כאשר המאמצים של טיפוסי שתיים אינם זוכים להוקרה, כשעזרתם נדחית או לא נתפסת כ”מצילה”, או לחילופין, כאשר נמתחת עליהם ביקורת – הם נפגעים עד עמקי נשמתם ועלולים להגיב באופן רגשני, דרמטי ואף היסטרי.

איכויות אפשריות

  • אנשי צוות נהדרים: מסייעים, תומכים, משתפי פעולה וחרוצים.
  • חיוביים, אופטימיים ונעימים.
  • בעלי מיומנויות תקשורתיות בינאישיות גבוהות – מסוגלים ליצירת קשרים וחיבורים מהירים.
  • תורמים לאווירה חברתית נעימה ולפעילויות מגבשות.
  • קשובים לצורכי הלקוחות ונחשבים כנותני שירות איכותיים במיוחד.
  • בעלי יכולת דיפלומטית ותמרון בין בעלי תפקידים בארגון.
  • מכווני אנשים: קשובים ותומכים באנשיהם.
  • בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה – ערניים לניואנסים הדקים הקיימים במערכת הפנימית של יחסי האנוש בארגון.
  • יודעים להתקרב לאנשי מפתח לצורך קידום משימות ומטרות.

מהמורות אפשריות

  • ממהרים לסייע במקום לאפשר לזולת להגיע לפתרון עצמאי.
  • לעיתים, לא ממוקדים ולא בטוחים ברצונם, משדרים הססנות מסוימת.
  • בעלי צורך מתמשך באישורים, הערכה, הוקרה ותשומת לב.
  • מתקשים לשתף פעולה עם אנשי צוות שאינם חמים ולבביים.
  • לעיתים מפריזים בהשפעתם (“לא יכולים בלעדיי”).
  • בעלי נטייה לרגשנות, הצפה רגשית ודרמה.
  • עושים שימוש בחנופה ובמניפולציה כדי להשיג מבוקשם, או את חברתו של הזולת.
  • מתקשים לומר “לא” ולהציב גבולות ברורים.
  • עלולים לפתח תחושת “מגיע לי”, “אני טוב מאחרים” ותחושת התנשאות.
  • אינם ערניים לצורכיהם הפיזיים והנפשיים, נוטים להזניחם עד כדי התשה.
  • עלולים להיקלע לקונפליקט בין מימוש צרכיהם לבין הצורך לשאת חן ולרצות.

תיאור כללי

אנשים בעלי מניע פנימי עמוק מסוג זה (טיפוסי שתיים), הינם רגישים לזולתם, נדיבים, מלאי שמחת חיים, רואים את החיובי שבאדם, נוטים לרגשנות ולדרמה. הם שמחים תמיד להושיט יד מסייעת, אינם מהססים לתת מעצמם ושופעים חום וחיוניות כלפי כולם.

קרבתו של הזולת

הצורך העיקרי של טיפוסי שתיים הוא להרגיש אהובים, נחוצים, מקובלים ומוערכים, במיוחד על ידי מי שהם אוהבים ומעריכים. בתמורה, הם מוכנים לבטל את רצונותיהם ולהקדיש לזולת את מיטב זמנם ומרצם. בכך הם מזינים, שלא מדעת, את תחושת התסכול הנגרמת להם כתוצאה מהנחת היסוד הסמויה שלהם: “הקבלה מהזולת היא תוצאה של הנתינה שלי”, בעוד שהמציאות אינה תומכת בהכרח בהנחה זו. למעשה, הם מעניקים לזולת את מה שהם היו חפצים לקבל בעצמם.

שאלה מרכזית בחיי טיפוסי שתיים היא, כיצד הם נראים בעיני אחרים. חשוב להם להיתפס כאנשים אוהבים, נדיבים ותומכים. לעיתים הם מבטאים עצמם ברגשנות שמועצמת ומקבלת גוון דרמטי בנוכחות “קהל”. תחושת הערך הפנימי שלהם שבירה ותלויה בדעתו של הזולת ובתגובותיו. עובדה הגורעת מנוכחות של עמוד שדרה רגשי איתן ומבסיס של חוסן אישי שאינו תלוי בדבר חיצוני.

לתת ולקבל

טיפוסי שתיים מכוונים את האנרגיות שלהם כלפי חוץ. הם שואפים לרצות את זולתם, מתמקדים בדעותיו, נמצאים בתנועה כמעט מתמדת ומנהלים סדר יום עמוס במחויבויות בינאישיות.

הצורך שלהם לקבל אישורים לכך שאוהבים ומעריכים אותם, הוא תמידי. למרות זאת, הם לא מבקשים זאת באופן ישיר, אלא בעקיפין. הם נותנים ומצפים לקבל. רק לעיתים רחוקות יבקשו ישירות את מה שהם רוצים.

כאשר טיפוסי שתיים אינם מקבלים את האהבה וההערכה שציפו לקבל תמורת זמנם, נדיבותם, חומם ונתינתם הרבה, הם עלולים להתמלא טינה, לפגוע ולהביע את כעסם על ידי התרחקות, התנהגות היסטרית, או הצגת עצמם כקורבנות עטופי עלבון.

טיפוסי שתיים עלולים למצוא עצמם בעמדת המפתה, כדי לזכות בתשומת לבו של הזולת עמו הם מעוניינים ליצור תקשורת. הם יחמיאו, יפגינו אמפטיה, רגישות לצרכיו ונתינה ללא גבול, עד כדי הקרבה. לעיתים, אמירת “לא” לזולתם נתפסת בעיניהם כבלתי אפשרית. הם רגישים לצורכי האחר ומגיבים אליו תוך התעלמות מצורכיהם שלהם. לא אחת, יכולתם לנהל מערכת יחסים עם הזולת משוכללת ומדויקת יותר מאשר יכולתם לנהל קשר רגיש וערני עם עצמם.

גאווה – הכשל הרגשי

המניע המרכזי של טיפוסי שתיים הוא הגאווה. “הכול בסדר”, הוא ביטוי שגור מבחינתם. הם ישקיעו אנרגיה בלהיות “העוזרים”, ולעיתים רחוקות, אם בכלל, יהיו ה”נעזרים” או “מבקשי העזרה”. התנהלות זו מעידה על חוסר היכולת, או חוסר הרצון להודות בכך שקיים קושי ממשי כלשהו בחייהם, שגם להם יש צרכים, ושלעיתים, הם אינם כה נינוחים, איכותיים ומוצלחים כפי שהם מבקשים להיראות בעיני העולם. ביטוי נוסף לגאווה הוא בתחושתם שהם יודעים טוב יותר מהזולת מה הוא מבקש וצריך וממהרים לשקף זאת ולפעול בהתאם. לא תמיד מתוך כבוד למרחב הפרטי והלכי נפשו של הזולת לו הם מבקשים לעזור.

השהייה במחיצת טיפוסי שתיים היא בדרך כלל נעימה מאד. הם מעניקים לזולת הרגשה שהוא בעל ערך ומיוחד. הם קשובים מאד לסביבתם ולצורכי האחרים (גם כשאינם מובעים מפורשות), ומגלים נכונות רבה לסייע. נדיבותם ונכונותם להושיט עזרה, הופכת אותם לחברים מסורים ואהובים. כמו כן, הם ניחנים ביכולת להבחין באיכויות הזולת, ללא ביקורת, ולשקף עבורו את החיובי והנעים שבחיים.

במיטבם, טיפוסי שתיים הינם טיפוסים מלאי חיות ושמחת חיים. הם עצמאיים, יכולים ליהנות גם לבדם, בטוחים בעצמם ואינם נזקקים לאישור מבחוץ. הם מפנים מבט מתבונן כלפי פנים, שמים לסביבה גבולות ברורים, מורידים הילוך אם צריך ונמצאים בדיאלוג עם הצרכים שלהם. הם אינם שוקעים בעצבות, מתחברים בקלות לצדדים הנעימים והאופטימיים של החיים ודואגים למלא את המצברים שלהם. הם ניחנים בספונטניות, עליצות וחום הקורן כלפי חוץ. הם לוקחים את עצמם בקלות, לא עושים “חשבונות” לזולת ומפגינים את השפע שבקרבם באופן גלוי ולא מותנה, בלי לכפות אותו על האחר.

 

דמויות מוכרות: (התייחסות לדימוי התקשורתי)

רמי קלינשטיין, אסף הראל, מירי מסיקה, משה פרץ.

Skip to content