Avner Cohen אבנר כהן | שאלות ותשובות
52103
page-template-default,page,page-id-52103,qode-core-1.1,ajax_fade,page_not_loaded,,brick child-child-ver-1.0.0,brick-ver-2.2, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

שאלות ותשובות

כדאי לדעת

כיצד אוכל לדעת בבירור מהו הטיפוס שלי?

תהליך האבחון הינו שלב מורכב וחשוב. בבסיסו הוא תהליך של התבוננות עצמית. עבור חלקנו הוא מהיר וברור כשמש, ועבור אחרים הוא ממושך וגדוש בהתלבטויות. קיימים שאלונים מסוגים שונים המסייעים להתמקד בזיהוי הטיפוס. אפשרות נוספת הינה שיחת אבחון: ריאיון מובנה המתמקד בזיהוי דפוסי הפעולה המאפיינים והמניע העומד בבסיסם. בעזרת הריאיון תוכלו, באופן מונחה, לזהות את הטיפוס שלכם. קריאה מורחבת של תיאורי הטיפוסים יכולה לחדד את האבחנות ביניהם. חשוב לשאול “למה?” הטיפוס מתנהג כפי שהוא, ולא “איך” הוא מתנהג או “מה” הוא עושה, שכן הזיהוי מקופל במניע לפעולה ולא בפעולה עצמה. לדוגמה, טיפוסי שתיים ותשע מאופיינים בחיוביות ונמנעים מעימותים. אולם טיפוסי שתיים מתנהגים כך כדי שלא יפסיקו לחבב אותם, בעוד שטיפוסי תשע מתנהגים כך כי הם רוצים לשמר את ההרמוניה עם הזולת.

האם אפשר לשנות את הטיפוס שלי?

לא. אנו נולדים עם מעין “תשתית” של הטיפוס שלנו והוא מלווה אותנו עד סוף ימינו. נסיבות חיינו, החל משנות הילדות המוקדמות ומהלך החיים, משפיעות על מידת ההשפעה שיש לטיפוס על חיינו: עד כמה הטיפוס יהיה דומיננטי בחיינו ועד כמה “ינהל” את בחירותינו. לפיכך, עיקרו של תהליך ההתפתחות בדרך האניאגרם, אינו השאיפה לשנות את הטיפוס האישי וגם לא להתנגד לו, אלא למצוא איזון בתוכו, המאפשר לנו שיפור באיכות חיינו ותפקודנו.

האם כל האנשים מאותו הטיפוס מתנהגים אותו הדבר?  

לא. כמו שלא כל עצי הברוש זהים, למרות שכולם עצי ברוש, כך גם אנשים בני אותו הטיפוס. המניע הבסיסי הוא אותו מניע באופן אוניברסאלי, אבל הדינאמיות של המודל הכוללת התייחסות לגורמים משפיעים נוספים כגון “כנפיים”, “טיפוסי משנה” וכמו גם נסיבות החיים, מייצרים את השונות בהתנהלות החיצונית. למרות השונות הנראית לעין, בני אותו הטיפוס עדיין משתייכים ל”אותה משפחה”. עובדה זו באה לידי ביטוי מתחת לפני השטח באותם המניעים, הקיבעונות, הצרכים, הפחדים והדרכים לצמיחה המשותפים לכל בני אותו הטיפוס.

מה מקור האניאגרם?

השורשים של סמל האניאגרם אינם ידועים בבירור וקיימים סביבם פרשנויות שונות המתייחסות למסדרי נזירים קדומים במזרח אסיה. בתחילת המאה העשרים, המיסטיקן והמורה הרוחני ג. א. גורדייף חשף את סמל האניאגרם למערב וביסס עליו את רעיונותיו להבנה עמוקה של עקרונות התנהלות האדם והיקום. פיתוח “האניאגרם של טיפוסי האישיות” החל במחצית השנייה של המאה העשרים, בדרום אמריקה ע”י אוסקר איצ’זו, אשר תאר והסביר דפוסים שונים של התנהגויות אנושיות. תלמידו, ד”ר קלאודיו נאראנחו, הרחיב והעמיק את חקר האניאגרם כמודל רב ממדי המתאר את אישיות האדם ומהותו, והעלה אותו לתודעה אוניברסאלית רחבה.

כיצד יכול האניאגרם לסייע לי?

האניאגרם הוא מפה להתפתחות אישית. הוא עוזר לנו לזהות את הפרדיגמה בה אנו פועלים, ומתוך כך לראות את הצד המגיב באופן האוטומטי והמקובע שבנו (בין אם קשוב לדברים כהווייתם או אם לאו) הנקרא גם ה”טיפוס” (אגו). הוא מסייע לנו לראות כיצד הטיפוס מגביל אותנו בבחירות שאנו עושים וגורם לסבל מיותר בחיינו. האניאגרם מרחיב עבורנו את טווח האפשרויות לפעולה ומאפשר לנו בחירה ערה ומודעת אל מול המציאות כפי שהיא, מתוך חיבור עם האיכויות הפנימיות המעצימות שבנו.

האניאגרם הוא גם מפתח מדויק להבנת התנהגותם של האנשים בחיינו. הוא חושף בפנינו את ההבדלים העמוקים בתפיסת העולם של אנשים מטיפוסים שונים, ומאפשר לנו להתמצא ביתר קלות ולנווט בעולם היחסים והתקשורת הבינאישית באופן מיטיב ומקדם בקרב המשפחה, החברים, ובמקום העבודה.

כיצד אפשר לחלק את כל האנשים בעולם לתשעה סוגים?

אי אפשר. האניאגרם לא מקטלג אנשים בקטגוריות, אלא מסייע לאנשים לזהות את עצמם ב”כבלים” אשר בתוכם הם פועלים ולצמצם את מרחב “עיוורונם”. המודל מתאר תשעה סוגים של דפוסי אישיות (מבנים של אגו), האחראים ליצירתה של תחושת ערך עצמי כוזב ובאים לידי ביטוי בדפוסים של התנהגות והלך מחשבה החוטאים לא פעם לראיית המציאות כהווייתה. תשעת הטיפוסים הם רק הבסיס של המודל. מעבר לטיפוס הדומיננטי המפעיל כל אדם, מתקיימת מורכבות של דינמיקה ותנועה בין הטיפוסים השונים, המשפיעה על נתיב ההתפתחות  האינדיווידואלי של כל אדם.

האם האניאגרם לא מדגיש מדי את הצד השלילי שלנו? 

כל “טיפוס” מביא עמו איכויות ייחודיות וכאשר נעשה בהן שימוש יתר לא מותאם ולא מודע, הן הופכות לכשלים. הטיפוס שלנו הוא למעשה האגו שלנו, כך שהאניאגרם למעשה מגדיר תשעה סוגים של אגו. האגו בונה ומתחזק עבורנו תחושת ערך עצמי המייצג לרוב את ה”האני הכוזב” שלנו. הוא מניח עבורנו הנחות ומבנה עבורנו “תפיסת ערך”, שאינה בהכרח נכונה. בשל הזדהותנו החזקה עמו, הוא מתעתע בנו לחשוב כי מה שאנו רואים, מרגישים ועושים אכן נכון בכל מצב. זאת ועוד, פעמים רבות אנו עושים “את שלנו” בלי לשים לב שאנו פוגעים במישהו אחר ואפילו לא שומעים את קריאתו. האניאגרם ככלי להתפתחות עצמית, מפגיש אותנו עם נקודות העיוורון הללו בעצמנו באופן מדויק מאד. מפגש זה לרוב אינו ערב לאוזננו, שכן הוא מעודד “התעוררות” ולא המשך “שינה” נינוחה.

יחד עם זאת, האניאגרם לא משאיר אותנו בנקודה זו, אלא מפנה את תשומת לבנו לנתיב הצמיחה שלנו ולמימוש מלוא פוטנציאל האיכויות שלנו – נתיב שיש בו למלא את הלב באופטימיות ובתקווה, נתיב שטומן בחובו כלים לעשייה מיטבית והתפתחות.